Lyngstad Arkitekter AS
Innbygda barnehage er under bygging ved siden av dagens Østmojordet barnehage. Den blir en 6-avdelingsbarnehage for barn fra 0-6år og skal stå klar til barnehageåret 2025/2026. Den skal erstatte dagens Østmojordet og Nysted barnehager. Innbygda barnehage blir bedre tilrettelagt og oppdatert for barnehagedrift for både barn, foreldre og ansatte enn dagens kommunale sentrumsbarnehager.
Aktivitet & lek

Barnehagens planer, som årsplan og månedsplaner, tar utgangspunkt i rammeplan for barnehagen og Trysil kommunes oppvekstmodell. De kommunale barnehagene i Trysil har felles årsplan, og i samarbeid mellom Østmojordet og Nysted barnehage (nye Innbygda barnehage) har vi laget en lokal plan med oversikt over planer, mål og aktiviteter vi jobber med gjennom et år. Hver avdeling lager egne periodeplaner med en nærmere oversikt over målene, og hvordan vi skal jobbe for å nå disse. Planen legges ut på Visma flyt og gir foreldre, barn og ansatte en oversikt over når de ulike aktivitetene skal gjennomføres.
Leken skal ha en framtredende plass, både inne og ute, og barnehagen har fokus på læring gjennom lek. Lek og aktivitet tilpasset barnas alder og modenhet bidrar blant annet til utvikling av både språklig og sosial kompetanse. Gode støttende voksne skal bidra til at barna opplever mestring, fellesskapsfølelse, identitet, glede, ferdigheter og erfaringer som har betydning her og nå og som livslang læring.
Nye Innbygda barnehage vil ha mange gode og varierte aktivitetstilbud som barna kan ta i bruk, både inne og ute. Blant annet temarom, fellesrom, akebakke, sandkasser, sklier, fotballbinge og sykkelbane, for å nevne noe.
Lyst til å lære

Trygghet og trivsel er viktig for motivasjon og lysten til å lære. De voksne i Innbygda barnehage skal være gode rollemodeller gjennom å støtte barnas utforskertrang og anerkjenne barns undring. I lek og aktivitet undrer vi oss sammen, og på tur som i lek «blir vehen til mens vi går». Barnehagens rom skal fungere som den tredje pedagog og motivere til å utforske, leke, undre og utvikle god sosial kompetanse, både i lek alene og sammen med andre.
Medvirkning

Personalet i barnehagen skal legge til rette for, og oppmuntre til, at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barna i Innbygda barnehage skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal kunne erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.
I planlegging av barnehagehverdagen kan personalet legge til rette for aktiviteter og lek med utgangspunkt i barnas interesser, undringer, opplevelser og hva de er opptatt av og uttrykker til hverandre og til de voksne. Det må ses i sammenheng med de ulike fagområder og krav i rammeplanen.
Når barna opplever at deres interesser og opplevelser blir tatt hensyn til, og at voksne og barn samtaler om det som skjer, erfarer barna at de påvirker og medvirker i egen hverdag. Samtalene med barna om hva de har gjort, og hva de tenker, er en viktig del av evalueringen i Innbygda barnehage. På denne måten har barna innflytelse på det som skjer, og deres bidrag blir en del av barnehagens evaluering og videre utvikling. Barna skal få kjenne på at Innbygda barnehage er til for dem. Gjennom å medvirke i egen hverdag får barnet med seg en viktig kompetanse som de garantert får nytte av resten av livet. En kompetanse som ruster dem til samarbeid og ivaretakelse av egne behov.
Relasjoner og inkludering

Personalet i Innbygda barnehage bryr seg og anerkjenner barnas opplevelser og følelser som de gir uttrykk for der og da.
Barn har behov for omsorgsfulle voksne som gir dem anledning til å få et forhold til egne følelser, slik at barna på sikt skal kunne identifisere følelsene og gjøre dem tilgjengelige og håndterbare. Å gi uttrykk for at handlinger som går utover andre, er uakseptabelt, men det vektlegges at alle har ansvar for at alle barna har det bra i barnehagen. Målet vårt er ikke å gjøre alle like, men hensikten er å bevisstgjøre barna og støtte dem i måten de handler på, slik at samspillet med andre blir mer smidig og positivt og en kilde til glede.
Barnehagen har sine egne arrangementer gjennom året. Barnas familier blir blant annet invitert til markeringer som Lucia-arrangementet og sommerfest. I tillegg har vi også turer og utflukter, julegrantenning og julebord, vinteraktivitetsdag og sommertur (eventuelt et alternativt arrangement).
Skolestartere har også egne opplegg i samarbeid med de andre skolestarterne i de andre barnehagene og vi jobber kontinuerlig for å sikre en god overgang mellom avdelingene, og barnehage og skole. Vi informerer om aktiviteter og arrangementer på månedsplanene og i informasjonsskriv som vi sender ut vi Visma.
Rutiner mat og søvn

I Innbygda barnehage utnytter vi rutinesituasjoner som en arena for å oppleve fellesskap, trivsel og læring. Personalet jobber sammen ved å gå igjennom og reflektere over hvordan rutinesituasjoner gjennomføres, og om potensialet for de ulike situasjonene til å romme noe mer enn det rent praktiske, blir ivaretatt i tilstrekkelig grad på den enkelte avdeling eller gruppe. Kvaliteten på samspill mellom barnehagepersonalet og barn betyr svært mye for små barns trivsel og utvikling. Relasjoner preget av sensitivitet, nærhet og stimulering viser sammenheng med positiv sosial, språklig og kognitiv utvikling
Rundt matbordet i Innbygda barnehage, i samspillet mellom barn og mellom barn og personalet, ligger det rike muligheter for gode samtaler. Å pirre nysgjerrighet på smak, lukt, farge, konsistens og form og til å lære av hverandre. Der kan personalet og barna også snakke om mat og kosthold i en naturlig sammenheng. Barnehagen serverer lunsj hver dag og også melk og frukt.
Det å hvile seg, sove, falle til ro er viktig for å opprettholde energi til videre aktivitet og deltakelse i gruppa. Noen kaller det å ligge til lading. Å hvile seg behøver derfor ikke bety at barnet ligger helt stille. Spesielt når det kommer til de eldre barna, kan det å lese en bok sammen, sitte i ro ved måltidet, få være i fred med tankene sine en stund også være en slags hvile. Alle barn er forskjellige og det lages avtaler etter behov mellom barnehage og hjem.
Laget rundt barnet

De ansatte i Innbygda barnehage har mange års erfaring i arbeid med barn og utgjør ei stabil personalgruppe. Vi følger pedagognormen og bemanningsnormen. Vi har pedagogiske ledere som er utdannet barnehagelærere på hver avdeling, og vi har fagarbeidere og barneveiledere. Vi jobber tett med samarbeidsinstanser og samarbeider jevnlig med blant annet helsestasjon og PP-tjenesten.
Nye foreldre/foresatte får et hefte vi har kalt Velkommen til Innbygda barnehage. Det inneholder nyttig informasjon om barnehagen, hvordan vi jobber og hva vi i samarbeidet mellom barnehage og hjem kan gjøre for at tiden i barnehagen skal bli så god som mulig. Vi kan være behjelpelige med å veilede dere som foreldre og deler gjerne vår kunnskap og kompetanse, også i samråd med samarbeidsinstanser.
Vi jobber for å ha et godt og nært samarbeid med hjemmet preget av åpenhet, tillit og respekt, til barnets beste! I kommunikasjonen med foreldrene er hverdagssamtalen ved levering og henting viktig. I tillegg bruker vi appen Visma flyt barnehage i kommunikasjonen mellom hjem og barnehage. Der legger vi ut bilder og dagbok så foreldre får et innblikk i det pedagogiske arbeidet samt små og store øyeblikk i barnehagehverdagen.
Nysgjerrig på å begynne på i Innbygda barnehage?
I Østmojordet og Nysted barnehage er du hjertelig velkommen til å komme på besøk for å se hvordan det er her hos oss. Kontakt styrer hvis du har spørsmål eller ønsker å komme på besøk.
Søk om plass i Innbygda barnehage
Se årsplan for Trysilbarnehagen
Se oppvekstmodellen vår
Følg byggeprosessen for nye Innbygda barnehage