Litt av uteområdet til Nybergsund barnehage.
Ellen Berg, Trysil kommune
Vi jobber etter Trysil kommunes oppvekstmodell slik at det bevisst jobbes for at barna skal oppleve gode, tilpassede rutiner. Hvert enkelt barn kommer med sine behov som skal tas hensyn til.
Aktivitet og lek

Lek og aktivitet er en drivkraft barna har i seg.
Gjennom lek og aktiviteter sammen med andre barn og voksne skapes muligheter for glede, trivsel og tilhørighet i et fellesskap.
Lyst til å lære

Vi jobber for at barna i vår barnehage skal ha lyst til å lære, og personalet støtter nysgjerrighet og utforskertrang gjennom å være deltakende og undrende sammen med barna.
Det er også faste aktiviteter gjennom uka.
Barns rett til medvirkning

Barn har rett til å medvirke i egen hverdag etter utviklingstrinn og modenhet. Det betyr at barna skal bli hørt.
Det skjer gjennom voksne som er lydhøre for de signalene barna kommer med i forhold til hva de har lyst til å holde på med, som tar dem på alvor, tilrettelegger og følger opp når det er mulig.
Rutiner, mat og søvn

Rutiner, søvn og måltider tilpasses hver enkelt etter hva de er vant til hjemmefra, slik at oppstarten oppleves som god og trygg for både barn og foreldre.
Etter hvert vil barna ha mer like rutiner og behov for mindre tilpasning, men det er barnets behov som styrer dette.
Voksne i barnehagen
Vi voksne er bevisste vår rolle og hjelper, støtter og skyver fram etter hva behovet til de ulike barna er.
Barna blir sett og tilrettelegging for utvikling tilpasses til barnas beste.
Barnehager med god kvalitet
Barnehagene i Trysil har god erfaring med langsiktig utviklingsarbeid for å utvikle faglig kompetanse og god praksis hos alle ansatte i barnehagene. Utviklingsarbeidet pågår kontinuerlig. Målet er at det skal være barnehager med god kvalitet til beste for barnet nå – og for framtida.
Barnets beste
Vurderinger av hva som er til barnets beste, ligger til grunn for alt vi gjør i barnehagen.
Barn har ulike behov i forhold til utviklingstrinn og personlighet, og disse skal vi ta hensyn til.
Foreldremedvirkning
De foresatte er barnets viktigste personer og skal ha mulighet for å medvirke i barnehagen.
Alle foreldrene er like viktige, og det velges representanter for foreldregruppa som sitter i barnehagens samarbeidsutvalg. Der behandles saker av betydning for barnehagen.
Vi har også utviklingssamtaler for hvert barn to ganger i året, og dersom det er behov for flere møter så finner vi tid til dette.
Den daglige kontakten i bringe- og hentesituasjonen er også viktig for både foresatte og barnehagen for å sikre et godt samarbeid med åpen dialog.
Vi har også foreldremøter to ganger i året.
Personalet
Personalet består av barnehagelærere og fagarbeidere, og vi er bemannet etter lover og forskrifter.
Vi tar også imot lærlinger og stiller praksisplasser til disposisjon når det er mulig å gjennomføre.
Vi er aktive, deltakende og tilstedeværende voksne i lek og aktiviteter sammen med barna i barnehagen vår.
Laget rundt barnet

Voksne som ser, viser veg, skyver fram og rekker ut en hånd.
Søk om plass i Nybergsund barnehage
Se årsplan for Trysilbarnehagen
Se oppvekstmodellen vår
Her er vi: