Kvalitetsplan for SFO

Innhold i SFO – hvordan jobber vi for å nå målene

1. Aktivitet og lek

I SFO skal det legges til rette for både selvvalgt lek og tilrettelagte aktiviteter som skal bidra til trivsel, glede og daglig fysisk aktivitet.

Leken representerer en helt sentral side ved barnas sosiale utvikling samtidig som den har en egenverdi. Gjennom leken får og utvikler barna kunnskap, verdier og holdninger. Leken bidrar også til utvikling av motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. I SFO legges det derfor opp til en god kombinasjon av frie og styrte aktiviteter både inne og ute. De styrte aktivitetene er en forutsetning for å gi den frie leken gode vilkår.

Ansiktsmaling på SFO - Klikk for stort bilde

Leken innebærer også kunst og kultur og aktiviteter der barna får utvikle sine kreative og estetiske evner samt finmotoriske og grovmotoriske ferdigheter. Barna skal få mulighet til å prøve forskjellige verktøy for å skape og oppleve kunst og kultur og eksperimentere med ulike teknikker og materialer. Det kan være billedkunst, kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, foto, arkitektur og design. Det legges også opp til formidling av kultur, gjerne i samarbeid med skolen. 

I SFO skal det også legges til rette for kreative aktiviteter i forbindelse med kulturelle begivenheter som høytider og merkedager.

Fysisk aktivitet er et vidt begrep og rommer lek, friluftsliv og kroppsøving. Fysisk aktivitet fremmer barnas konsentrasjonsevne, motoriske kompetanse, mestringsfølelse, selvtillit og psykiske helse. SFO kan benytte nærmiljø og nærområder og utvikle samarbeid med lokale idrettslag for å fremme fysisk aktivitet.

  • SFO skal gi daglig tilbud om frie og styrte aktiviteter, ute og inne.
  • SFO skal legge til rette for varierte kunst- og kulturaktiviteter.
  • SFO skal legge til rette for at barna lærer å bruke ulike redskaper og teknikker.
  • SFO skal presentere ulike kunst- og kulturuttrykk gjennom skoleåret for hverandre og foresatte.
  • SFO skal gi barna mulighet til å delta på varierte fysiske aktiviteter.
  • SFO skal bruke kulturarenaer i nærområdet og eventuelt samarbeide med andre aktører for å fremme barnas kjennskap til og interesse for ulike kunst- og kulturuttrykk.
  • SFO skal kunne samarbeide med lokale aktører og frivillige organisasjoner.

2. Lyst til å lære

Ved å ta utgangspunkt i barnas skaperglede, engasjement og utforskningstrang skal SFO bidra til å gi gode rammer for utvikling, læring og læringslyst. SFO kan understøtte skolens arbeid med ferdigheter og fag gjennom læringsstøttende aktiviteter som fokuserer på lesing, regning, skriving, digitale og muntlige ferdigheter.

Lekekasser og andre leker på SFO - Klikk for stort bilde

Gjennom læringsstøttende aktiviteter følger SFO opp og viderefører satsingsområder og temaer som det arbeides med i skolen. Skolens ledelse legger til rette for at det skal være et tett samarbeid mellom lærere og ansatte på SFO. De læringsstøttende aktivitetene skal være lystbetonte, preget av lek og fungere som repetisjon, supplering og "overlæring". Eksempelvis får barna gjennom lek og aktiviteter i naturen mulighet til å reflektere, bruke sansene, gjenkjenne og beskrive naturen og noen av dens kjennetegn. 

SFO skal støtte opp om barnas naturlige nysgjerrighet, skaperlyst, kreativitet, engasjement og utforskertrang slik at de opplever læring som morsomt.

Det er viktig å bevisstgjøre barna på miljøvennlige valg og holdninger, og SFO i Trysilskolen skal delta i prosjekter om miljøvern i samarbeid med skolen og på eget initiativ.

  • SFO skal ha tilbud om varierte læringsaktiviteter i naturen.
  • SFO skal legge til rette for at barna lærer å bruke egnete redskaper i naturen.
  • SFO skal legge til rette for aktiviteter som fremmer matematiske og naturfaglige ferdigheter.
  • SFO skal aktivt bruke sitt eget nærmiljø slik at barna blir godt kjent i lokalsamfunnet og med naturen i nærområdet.
  • SFO skal kildesortere og ha fokus på miljøvern.
  • SFO skal legge til rette for konstruksjonslek, både fysisk og digitalt.
  • SFO skal legge til rette for lystbetonte aktiviteter som støtter barnas språklige kompetanse.
  • SFO skal legge til rette for at barna har tilgang til bøker.
  • SFO skal ha høytlesning for barna, enten ved at personalet leser, eller ved bruk av lydbøker.
  • SFO skal legge til rette for at barna kan uttrykke seg skriftlig, for eksempel ved å skrive julekort, hilsninger, oppskrifter, lister, fra opplevelser osv.

3. Relasjoner og inkludering

I SFO legges det til rette for at barna gjennom aktiviteter og lek skal kunne skape og utvikle relasjoner som er preget av gjensidig respekt til tross for ulikheter. De skal lære seg å lytte til andre, uttrykke egne meninger og kunne erfare egne valg. Alle barna, uavhengig av etnisk og kulturell bakgrunn og funksjonsnivå, skal oppleve å bli inkludert og godt integrert i SFO.

Barn på SFO får hennamaling - Klikk for stort bilde

Respekt for ulikhet og anerkjennelse av mangfold skal legges til grunn for arbeidet i SFO. Gjennom å anerkjenne barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer kan SFO bidra til at barna får utvikle et positivt forhold til seg selv og til egen og andres kultur og erfaringsbakgrunn.

Barna skal lære seg å følge de reglene som er for skolen og SFO, og ta hensyn til hverandre, voksne og skolens lokaler og utstyr. Det legges vekt på veiledning og læring av kommunikasjon og atferd som fremmer gode og trygge relasjoner. 

SFO skal oppleves som et trygt og forutsigbart sted å være, med omsorgsfulle og tilgjengelige voksne. 

  • SFO skal legge til rette for at barna får oppleve vennskap og bygge relasjoner på tvers av både bakgrunn, alder og funksjonsnivå.
  • SFO skal legge til rette for at barna utvikler allsidig og fri lek, og organisert lek og aktiviteter.
  • SFO-personalet skal veilede barna ved behov og lytte til barnas ønsker i tilretteleggingen.
  • SFO-personalet skal engasjere seg og følge opp både den frie og den organiserte leken.
  • SFO-personalet skal veilede barna til å bli selvstendige og inkluderende mennesker.

4. Rutiner, mat og søvn

SFO har faste rutiner som sikrer at barna får både aktivitet, rekreasjon og hvile. Det skal bidra til å skape trygghet og forutsigbarhet. 

SFO har års-, måneds- og dagsplaner slik at det som skal skje på SFO, er kjent for både barna og deres foresatte. 

Barna på SFO skal ha med egne matpakker til måltidene, både frokost og ettermiddagsmat. I noen deler av SFO-året tilberedes og lages det mat som barna blir servert. Da får barna være med å lære både å lage og servere maten. 

Måltidet i seg selv handler om mer enn å bli mett. Det er viktig for barnas fysiske og sosiale velvære, og det skal bidra til at barna får energi til å holde aktivitetsnivået ut dagen. Måltidet er en viktig arena for læring av sosiale ferdigheter som gode måltidsvaner og skikker. Matlaging som aktivitet kan være en arena for utvikling av grunnleggende ferdigheter og språklig kompetanse.

SFO følger kommunens retningslinjer for skolemåltid.

  • SFO skal oppfordre foresatte til å sende med barna nok og sunn mat.
  • SFO skal legge til rette for at barna får jevnlige måltider i et godt spisemiljø.
  • SFO skal gi barna kunnskap om måltidsvaner og skikker.
  • SFO skal legge til rette for at barna får erfaring med å tilberede måltider og bruke kjøkken- og spiseredskaper.
  • SFO skal ha aktiviteter som gir barna kunnskap om kropp, helse og betydningen av fysisk aktivitet slik at de kan foreta gode valg for en sunn livsstil.
  • SFO skal samarbeide med skolehelsetjenesten.

5. Medvirkning

SFO skal fremme demokrati, motarbeide alle former for diskriminering og bygge prinsipper om likestilling og likeverd. Barna i SFO skal få mulighet til å uttale seg om forhold som berører dem, og deres synspunkter skal vektlegges i samsvar med alder og modenhet.

Barna i SFO skal oppmuntres til å delta i fellesskapet. De skal få støtte i å inkludere andres perspektiv, håndtere meningsbrytninger, respektere uenighet og finne løsninger. Gjennom deltakelse i fellesskapet får barna øve på å tilpasse seg andre, sette egne grenser og uttrykke egne behov. 

  • SFO skal legge til rette for at barnas synspunkter blir hørt og vektlagt i samsvar med barnas alder og modenhet.
  • SFO-personalet skal veilede barna i håndtering av meningsbrytninger, uenighet og bistå dem i å finne gode løsninger.
  • SFO-personalet skal veilede barna slik at de lærer å sette egne grenser og uttrykke egne behov.

6.Voksne som ser, som rekker ut ei hand, som viser veg og som skyver fram

I SFO skal barna møte trygge, omsorgsfulle, tilstedeværende og engasjerte voksne. Personalet skal sørge for at alle barn har det trygt og godt på SFO, og barna skal bli sett, forstått og verdsatt for dem de er. Oppmerksomhet og støtte fra personalet har betydning for barnas motivasjon, helse, trivsel og læring.

  • Personalet på SFO skal holde tilsyn med barna på SFO både inne og ute. Det skal sikre at barna blir sett og opplever at det er trygt og godt å være på SFO. 
  • Personalet på SFO skal ha opplæring i SEI (se eleven innenfra) som gir grunnlag for et felles verdisyn, språk og forståelse i forhold til hvordan man skal møte og tolke barnas atferd, følelser og behov. 
  • SFO følger skolens rutiner for oppfølging og arbeid med trygt og godt skolemiljø. 
  • SFO har, sammen med skolen, samarbeid med instanser som helsestasjon, PP-tjeneste, barnevernstjeneste, logoped og fysioterapeut for å styrke laget rundt barna.