Ekstra innbetaling til skogfondSkogeier kan betale inn mer på skogfondskontoen sin enn det blir trukket i tømmeroppgjør.Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. Hva er fristen? Du må registrere innbetalingen senest 6. februar året etter avvirkningen. MEN: Dersom du ønsker at den ekstra innbetalingen skal bokføres på samme regnskapsår som avvirkningen er foretatt, må ønsket om ekstra innbetaling være registrert elektronisk senest 5. januar. Bruker du papirskjema, må du levere det til kommunen så tidlig at vi rekker å registrere det innen fristen. Hvor mye kan jeg betale inn? Du kan maks sette av 40 % av virkesomsetning på skogfond, inkludert eventuelle etterbetalte bonuser. Dersom det er trukket mindre enn 40 %, kan du betale inn differansen. Det kan være aktuelt å betale inn ekstra dersom du skal gjøre tiltak i skogen som du kan bruke skogfondsmidler til, men som du ikke har dekning til på skogfondskontoen. Hvordan registrerer jeg ekstra innbetaling? Du må registrere innbetalingen i Skogfondsystemet via Altinn. Når du har logget inn, velger du menypunktet Innbetaling av ekstra skogfond. Sjekk allerede registrerte opplysninger og rette opp i eventuelle feil om hvem som registrerer. Registrer beløpet du vil betale inn. Når du trykker Send skjema, sendes opplysningene automatisk til kommunen. Du får bekreftelse på at ønsket innbetaling er registrert både på skjermen og i innboksen din i Altinn. Gå til Skogfondsystemet for å registrere innbetaling Hvis du ikke har mulighet til å registrere innbetalingen digitalt, kan du bruke skjemaet Rapportering av skogfond og måleopplysninger (LDIR-918), og sende dette til Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil eller postmottak@trysil.kommune.no. Merk at du i skjemaet må registrere deg selv både som kjøper og selger. Åpne skjemaet Rapportering av skogfond og måleopplysninger (LDIR-918) Hvordan er saksbehandlingen? Hvis du har registrert innbetalingen elektronisk og beløpet er innenfor grensen for innbetaling det året, får du automatisk tilsendt en faktura. Hvis du har sendt inn papirskjema, kontrollerer kommunen at beløpet er innenfor det som kan innbetales, og legger det inn. Deretter får du tilsendt en faktura. Fakturaene sendes ut en gang i måneden, rundt den 11. eller 12. Sist endret 20.11.2023 10:22