Klarlegging av grenserKommunen kan etter rekvisisjon klarlegge og eventuelt nymerke grenser til eiendom som er fradelt i tidligere skylddelings- eller kart- og delingsforretning.Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. Klarlegging av eksisterende grenser krever ikke behandling etter plan- og bygningsloven. Hvordan søker jeg? Du skal bruke et eget skjema fra Kartverket. Du må legge ved: Situasjonsplan som viser hvilke grenselinjer eller grensepunkter du ønsker klarlagt Dokumentasjon på grensebeskrivelse av eiendommen, f.eks. et skylddelingsdokument Situasjonskart kan du skrive ut fra kartløsningen vår SÅTE Kart. Gå til SÅTE Kart Gå til søknadsskjema Søknaden med vedlegg sendes til postmottak@trysil.kommune.no eller til Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil. Hva koster det? Se punkt 9 i gebyrregulativet for arbeider etter matrikkelloven Hvor lang tid tar det? Kommunen skal gjennomføre oppmålingsforretning og fullføre matrikkelføring innen 16 uker etter at forskuddspliktig beløp er betalt, med unntak av perioden fra 1. november til 1. mai, jf. vinterforskriften. Gå til vinterforskriften Hvordan er saksgangen? Etter at vi har mottatt rekvisisjonen, går vi gjennom saken. Du må betale gebryret før vi går videre med saken. Deretter sender vi ut varsel om tidspunkt for oppmålingsforretning til hjemmelshaverne samt naboer på den aktuelle grensestrekningen. Vi sender ut varselet minimum to uker i forkant hvis ikke annet er avtalt. Dersom noen skal møte i stedet for de som er innkalt, må disse ha skriftlig fullmakt. Gå til fullmaktsskjema Vi holder oppmålingsforretning. Eksisterende/gjenfunnet grenser blir innmålt og eventuelt markert på nytt. Vi fører protokoll over det som er klarlagt og avtalt ved forretningen. Vi fører grensene Matrikkelen. Klarleggingen blir ikke tinglyst i Grunnboken. Vi sender sender nye matrikkelbrev for eiendommene til rekvirenten. Kan jeg klage? Ja. Klagefristen er tre uker fra du mottok matrikkelbrevet. Bruk gjerne vårt digitale skjema, eller send klagen postmottak@trysil.kommune.no eller Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil. Gå til klageskjema Hvis vi ikke gir deg medhold, sender vi klagen din til Statsforvalteren i Innlandet som fatter endelig vedtak. Sist endret 04.01.2024 11:06