ReseksjoneringReseksjonering er å endre en allerede seksjonert eiendom.Dersom du ønsker endringer på en seksjonert eiendom, må du søke om reseksjonering.Les mer om seksjonering på regjeringen.no.Les mer om seksjonering på Kartverkets hjemmeside. Vilkår for reseksjonering Vilkårene i eierseksjonsloven § 7 og reglene i kapittel 3 gjelder også ved reseksjonering.Gå til loven Hvordan søker jeg? Fyll ut skjemaet Søknad om reseksjonering. Du skal bare føre opp de seksjonene som skal endres. Hvem som skal signere søknadsskjemaet, varierer etter hva dere ønsker å endre. Gå til søknadsskjema Les veiledningen til utfylling av søknadsskjema for reseksjonering. Ordne med dokumentasjon til søknaden Eksisterende tinglyst seksjoneringssøknad, både situasjonsplan og plantegninger. Disse kan du bestille hos Kartverket. Gå til bestillingsside Situasjonsplan over eiendommen som viser eiendomsgrenser, bebyggelse på eiendommen og eventuelle utendørs parkeringsplasser. Du kan skrive ut situasjonsplan via vår kartløsning SÅTE kart. Gå til SÅTE kart Plantegninger over alle etasjene i bygningen, inkludert kjeller og loft der det gjøres endringer mellom bruksenheter og fellesareal. Tegningene skal tydelig angi de nye grensene for bruksenhetene og bruken av de enkelte rommene. Firmaattest dersom hjemmelshaver er firma. Dersom det er tinglyst en urådighet på eiendommen må det sendes inn et samtykke til seksjoneringen fra urådighetshaveren. Samtykket må være i to eksemplarer og med original signatur på begge. Dokumentasjon som viser hvem som kan undertegne på vegne av styret dersom det er nødvendig med samtykke fra årsmøtet eller styret. Dette kan f.eks. være firmaattest eller kopi av referat som viser hvem som er valgt inn i styret. Ved reseksjonering som krever samtykke fra årsmøtet, må det legges ved en kopi av referat fra årsmøtet. I en del tilfeller er det nødvendig med samtykke til reseksjoneringen fra bank/panthaver til seksjonene som endres. Eksempel på når panthaver må samtykke, er hvis en seksjon blir mindre, deles opp, slås sammen med en annen seksjon, eller endrer formål. Samtykke fra panthaver må leveres i to eksemplarer, og begge må ha originale underskrifter. Hvem som skal signere i de ulike typene reseksjonering går fram av Rundskriv for tinglysingen, kapittel 12.2 Problemstilling nr. 2. Gå til rundskrivet Hvor sender jeg søknaden? Søknaden med vedlegg sendes kommunen. Søknaden - og eventuelle vedlegg der dette er presisert - må leveres i to eksemplarer, begge originaler og med originale signaturer da Tinglysingen krever det. Send søknaden til Trysil kommune, postboks 200, 2421 Trysil. Hva koster det? Se gebyrregulativet for arbeider etter lov om eierseksjoner punkt 2. Tinglysingsgebyr - og eventuelt gebyr for befaring i punkt 3 - kommer i tillegg. Hvor lang tid tar dette? Kommunen skal behandle seksjoneringssøknaden og registrere seksjonene i matrikkelen innen 12 uker etter at søknaden er mottatt. Ved retting av søknaden etter eierseksjonsloven § 12 første ledd løper fristen fra kommunen har mottatt rettet søknad. Etter at søknaden er godkjent og matrikkelført, må den ligge hos kommunen til klagefristen har gått ut før den sendes til tinglysing. Klagefristen er tre uker. Hele prosessen kan ta 15-17 uker. Hvordan er saksgangen? Når søknaden er registrert i kommunen, går vi gjennom den. Er det mangler i saken, får du beskjed. Du må betale gebyret for reseksjonering før vi behandler saken. Vi fatter så vedtak i saken. Endringer blir ført inn i Matrikkelen. Etter at søknaden er godkjent og matrikkelført, må den ligge hos kommunen til klagefristen har gått ut (3 uker) før vi sender den til tinglysing. Vi sender så dokumentene til Tinglysingen. Tinglyst dokument og matrikkelbrev sendes så til rekvirenten. Sist endret 24.01.2024 14:27