1 205 lesetimer på tre uker

Elevene på Jordet skole leste i til sammen 1 205 timer på de tre ukene de hadde leseuker!

Fem voksne og åtte elever på bokkafe på Jordet skole - Klikk for stort bildeJordet skole markerte både egne leseuker og samenes nasjonaldag med bokkafe 6. februar. Randi Elin Lutnæs, Trysil kommune

Dermed slo de målet de hadde satt seg på 976 lesetimer grundig. Hurra for leseglade barn og unge!

Lesehuler og lesekroker

Når Jordet skole har leseuker, leser elevene i mange sammenhenger og på mange steder. Skolen var omgjort til koselige lesehuler og lesekroker.

- Skolens mål med leseukene er å øke elevenes leseglede og leseferdigheter i tillegg til at de får fordypet seg i én forfatters arbeid. Leseukene ble åpnet med at Hilde M. Solvang leste bøker fra sin barndom for hele skolen samlet, sier rektor Randi Elin Lutnæs.

Faste forfattere

Det er bestemt hvilken klasse som skal lese hvilken forfatter.  Og det opplegget følger de hvert år.

- Så i løpet av sju år på Jordet skole har alle elevene blitt kjent med mange forfatterskap, sier Randi Elin.

  • 1. klasse leser norske eventyr.
  • 2. klasse leser Thorbjørn Egner.
  • 3. klasse leser Astrid Lindgren.
  • 4. klasse leser Anne Cath. Vestly.
  • 5. klasse leser Roald Dahl.
  • 6. klasse leser Marit Nicolaisen. 
  • 7. klasse leser biografier.

Eventyr på samisk

6. februar hadde de bokkafe med lapper og saft - og fine lesestunder så klart. Det ble en enkel markering av både leseukene og samenes nasjonaldag. 1. klasse leste til og med den samiske versjonen av eventyret Bjørnen som ble stubbrompet!

Til toppen