500 000 kroner til Kongeparken

Regjeringa gir Trysil 500 000 kroner i revidert statsbudsjett til videre utvikling av Kongeparken.

Vebjørn Sand foran maleriet Kongen på flukt - Klikk for stort bildeFørste trinn av utviklinga av Kongeparken - Vebjørn Sands bilde Kongen på flukt og portretter av de tre tryslingene som omkom under bombinga av Elverum - er svært godt mottatt. Nå venter mange spent på neste trinn. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

- Den beskjeden ble jeg virkelig glad for å få, sier ordfører Erik Sletten.

Viktig anerkjennelse

Han mener at like viktig som pengene er anerkjennelsen dette innebærer.

- Nemlig anerkjennelsen av at Kongeparken i Nybergsund og utviklinga av den er en nasjonal sak. Derfor har denne bevilgningen en mye større verdi enn den halve millionen vi får i rene penger. Kongens nei i Nybergsund er noe av det mest skjebnetunge som har hendt i nyere norsk historie, sier ordfører Erik Sletten.

Startkapital til neste trinn

Trinn 1 av utviklinga av Kongeparken - som ble avduket 8. mai 2023 - er fullfinansiert. Den halve millionen som kommer over statsbudsjettet nå, blir dermed som startkapital for videre utvikling å regne. Hva står på blokka nå?

- Det må vi har en god prosess på. Vi må få fram gode idéer i fellesskap og være kreative rundt hvordan vi skal formidle historien og kampen for demokratiet på en ny og riktig måte. Historien må rammes inn riktig. Kongeparken skal ikke være en avdeling av Roseslottet i Oslo. Den skal utvikles på Kongeparkens og dens histories premisser, sier ordføreren og er opptatt av at samarbeidet mellom kommunen, Trysil historie- og museumslag og Nybergsund grendeutvalg skal videreføres.

Ba om 500 000 kroner

Ordføreren har jobbet med å få Kongeparken inn på statsbudsjettet siden i fjor høst da det ble kjent at Aukrustsenteret fikk penger til et magasin for Kjell Aukrusts malerier.

- Da bør det være mulig også for Kongeparken, tenkte jeg. For den huser en fryktelig sterk historie om de som sto opp for demokratiet. Statsbudsjettet for 2023 var lagt, men jeg tenkte at det kommer flere statsbudsjett. Så jeg kontaktet Hedmarksbenken ved Margrethe Haarr i familie- og kulturkomiteen og Per Martin Sandtrøen og ba dem jobbe for å få 500 000 kroner til Kongeparken inn på statsbudsjettet. Even Eriksen har også støttet saken. Det er en gledelig overraskelse at pengene kommer allerede nå i revidert statsbudsjett, sier Erik Sletten.