93 unger på årets sommerskole

Alle som søkte, har fått tilbud om plass på sommerskolen i år! Og nesten alle - 93 unger - har takket ja.

Maria Pedersen, Hedda Lysfoss Løvlund og Karine Heien sitter på plen med hendene i været - Klikk for stort bildeLederteamet for sommerskolen vår i år er rektor Maria Pedersen, Hedda Lysfoss Løvlund og Karin Heien. De har gjort en super vri for at alle søkerne skulle få plass. Trysil kommune

- Fordi så mange søkte, og fordi vi så gjerne ville gi alle et tilbud, måtte vi gjøre om litt på opplegget, sier Maria Pedersen, Karine Heien og Hedda Lysfoss Løvlund som utgjør lederteamet som har planlagt sommerskoleukene for oss.

Tre og fire dager

Før har 5.-7. klassingene vært blandet i grupper og fått ei sommerskoleuke hver.

- I år samler vi trinnene. Sommerskolen for 6. klassingene blir på mandag 5.-onsdag 7. august og for 7. klassingene torsdag 8., fredag 9. og mandag 12. august. 5. klassingene som ikke har vært på sommerskole før, får fire dager; tirsdag 13.-fredag 16. august. Hadde vi ikke gjort det slik, måtte vi ha sagt nei til 20-30 søkere. Og vi har bare fått positive tilbakemeldinger fra foresatte på denne tredelingen, sier Maria, Karine og Hedda.

Aktivitetene

Siden det blir færre dager på elevene enn tidligere, har aktivitetslederne toppet tilbudet. Alle trinnene får én dag i Rush trampolinepark på Hamar, én dag i Høyt & Lavt klatrepark i Trysil og én dag i Lindvallen Experium i Sälen.  Og 5. klassingene får ytterligere én innholdsrik dag på sommerskolen.

- Basen blir som før på Trysil ungdomsskole. Transport til og fra skolen og klatreparken må foresatte eller andre sørge for. Men til Hamar og Sälen ordner vi buss, sier aktivitetslederne.

I tillegg til aktivitetene planlegger de også lunsj, kjøp av utstyr, transport og opplæring av de andre ansatte, inkludert førstehjelpskurs og livredningsprøve.

Årets ansatte

I tillegg til ledertrioen har Trysil kommune ansatt assistenter som skal være med på aktivitetene. Det er Sanna Berg, Simen Lindstad, Bendix Søgaard, Walborg Huen Bæk Wong, Natalie Røen Myrvang, Sunniva Norstrøm, Sara I. Hallangen og Lydia Berg.

- I tillegg får vi med oss to kvinnelige elever fra voksenopplæringa. De blir en ressurs for oss, og det er fint med ekstra hender. Selv har de som mål å lære seg mer norsk og bruke språket i praksis. Det vil altså si at i tillegg til at sommerskolen gir nesten 100 elever fra Trysil gratis opplevelser i sommerferien, får også 11 ungdommer og unge voksne sommerjobb i ferien og to innvandrere verdifull språktrening. Sommerskolen er en veldig fin mulighet for de som ønsker erfaring med å jobbe med barn, sier ledertrioen.

Gratis tilbud

Sommerskolen er et gratis tilbud for barn og unge som bor i Trysil kommune og som skal begynne i 5., 6. eller 7. klasse til høsten. Utstyret elevene trenger, får de låne. Alle får lunsj og t-skjorte med sommerskolens logo. Det er Trysil kommune som arrangerer og betaler sommerskolen.

Beathe Helen Sande
Rådgiver oppvekst