Arendalsuka var matnyttig for våre representanter

Trysil har for første gang vært representert på Arendalsuka. Svært matnyttig, sier de fire som dro.

Ida Dyreng, Turid Backe-Viken, Anja Holmøy Aamold og Bente Hagen foran plakat med teksten Arendalsuka 6 - Klikk for stort bildeIda Dyreng (fra venstre), Turid Backe-Viken, Anja Holmøy Aamold og Bente Hagen tar med seg mye nyttig kunnskap fra Arendalsuka. Kommunedirektør Jan Sævig hadde ikke anledning til å delta.

Det var Sør-Østerdal interkommunale politiske råd (SØIPR) som tok initiativ til deltakelse på Arendalsuka. Rådet er et politisk samarbeidsorgan for Sør-Østerdalregionen der ordførerne og kommunedirektørene i Trysil, Engerdal, Åmot, Stor-Elvdal, Elverum og Våler sitter.

Trysils delegasjon

Kommunene fikk selv bestemme hvem som skulle delta på Arendalsuka.

- Fra Trysil valgte vi meg som ordfører, kommunalsjef i sektor for samfunnsutvikling Bente Hagen, næringssjef Anja Holmøy Aamold, daglig leder i Destinasjon Trysil Ida Dyreng og kommunedirektør Jan Sævig. Dessverre måtte kommunedirektøren prioritere andre oppgaver, sier ordfører Turid Backe-Viken.

Stort utbytte

Turid forteller at delegasjonen deltok på mange seminarer og debatter om ulike emner og at alle er svært fornøyde med de tre dagene Sørlands-byen. De hadde fullt program fra morgen til kveld.

Alle seminarer og foredrag var gratis, og det var bare å velge og vrake. De gikk på ulike sesjoner når det var flere interessante foredrag samtidig. Slik fikk de med seg mest mulig kunnskap hjem igjen.

- Jeg var selv i panelet om bærekraftig hytteutbygging og presenterte Trysilmodellen, sier ordføreren.

Kommunalsjefen

Kommunalsjef Bente Hagen deltok på mange seminarer og syntes mye var nyttig. Hun trekker spesielt fram seminaret om avløpsdirektiv. Det ga henne mer innsikt i og oversikt over problemstillingen og utfordringen Trysil nå står overfor.

I tillegg nevner hun et veldig bra seminar som Høgskolen i Innlandet arrangerte med tema rekruttering til helse og skole i distriktskommuner.

Næringssjefen

Næringssjef Anja Holmøy Aamold deltok naturlig nok på mye næringsrelatert og trekker spesielt fram seminarer om mobilitet, boligutvikling, uroligheter i verdensøkonomien og hvordan næringslivet og det offentlige kan ta i bruk kunstig intelligens.

Turistsjefen

Daglig leder Ida Dyreng i Destinasjon Trysil deltok på alt av reiselivsarrangementer. Diskusjonene var i stor grad knyttet til temaet besøksbidrag, hvordan det eventuelt skal innrettes, og hvordan næringa skal bidra til at vi når klimamålene som er satt for 2030 og 2050.

- Representantene fra regjeringen som deltok på seminarene, var tydelige på satsinga på reiseliv som Norges femte eksportnæring og at næringa skal styrkes. På reiselivsseminarene var det mye fokus på bærekraft og hvordan man kan implementere kunstig intelligens i næringa, sier Turid.

Mange fagområder

Til sammen var delegasjonen fra Trysil innom fagområder som beredskap, boligutvikling, digitalisering, bruk av kunstig intelligens, ledelse, bærekraft, grønnvasking, samferdsel og mobilitet, avløpsdirektiv, energi, grønn industriutvikling, reiseliv, frivillighet, utenforskap, kultur, framtidas arbeidstakere og forbrukere.

- I tillegg var det også en del andre arenaer vi kunne treffes på og diskutere aktuelle emner, for eksempel Innlandstreffet der vi diskuterte videregående skolestruktur med flere fylkestingspolitikere, sier Turid.

Evaluering

- Som sagt var det første gang Sør-Østerdalskommunene deltok i fellesskap på Arendalsuka og første gang Trysil kommune var til stede. Deltakelsen skal så klart evalueres i SØIPR i etterkant, og styret skal diskutere om kommunene bør delta igjen neste år, om vi eventuelt skal arrangere egne seminarer med temaer som er viktige for regionen og Trysil, og om vi skal delta i flere paneler, eller synliggjøre regionen og kommunen på annen måte. Vi i Trysildelegasjonen er i hvert fall godt fornøyde med både kompetansepåfyll og nye relasjoner og bekjentskaper etter tre dager i Arendal, sier Turid.

Bildeglimt fra Arendalsuka

Se Arendalsukas hjemmeside