Åtte tryslinger på etablererkurs

Deltakerne har deltatt på fem spennende kurskvelder i vår og de har fått etablert et nyttig gründernettverk.

Sju personer står på en trapp. En ung kvinne blir løftet opp av to menn. - Klikk for stort bildeEn glad gjeng med gründere - alle fra Trysil! Fra venstre Linda Opgård, Kristian Kilde, Tone Merete Øvergård, Brage Bjørnbekk, Tore Lie, Kaiya Olsen og Hans Ola Østby. Anja Holmøy Aamold, Trysil kommune

Etablererkurset i Sør-Østerdal ble arrangert av Klosser Innovasjon med kursleder Sofia Davidsen og er finansiert av Innlandet fylkeskommune. Næringsavdelingen i Trysil kommune og Elverum vekst har tilrettelagt for de fysiske kurskveldene.

Åtte gründere fra Trysil

- Hele åtte av totalt 12 deltakere var fra Trysil, opplyser næringssjef Anja Holmøy Aamold.

Fra Trysil deltok Kristian Kilde, Tone Merete Øvergård, Kaiya Olsen, Hans Ola Østby, Ida Busk, Linda Opgård, Tore Lie og Brage Bjørnbekk.

Hjemmelagde produkter

- Dette var et veldig bra, artig, positivt og engasjerende kurs. Ting ble veldig bra forklart, så jeg skulle gjerne hatt enda flere kurskvelder, sier Kaiya Olsen.

Den unge gründeren jobber til daglig på et bryggeriutsalg, er musiker og har nå åpnet sin egen bedrift KaiyasDesigns. Hun selger håndlagde smykker, strikkeprodukter og dekor i egen nettbutikk som også snart får ny logo. Kaiya har fokus på varene hennes også skal være miljøvennlig. 10 prosent av det hun selger går til veldedige organisasjoner (som for eksempel Unicef). Det resterende går inn i forretningen og musikken.

Fra idé til forretningsplan

I løpet av fem kurskvelder har deltakerne vært med på en etablererreise som har ført til en ferdig forretningsplan. Klosser Innovasjon har hatt to kurskvelder i Trysil, to i Elverum og en digital kurskveld. I tillegg til Sofia Davidsen, har også Kristian Bakke Haugen og Petter Høy vært kursholdere.

Det arrangeres kurs både vår (Klosser Innovasjon) og høst (Sør-Østerdal næringshage). Begge kursrundene er finansiert av Innlandet fylkeskommune.

Innhold

Etablererkurset har et bredt innhold. På siste kurskveld og pitch-kveld presenterte kursdeltakerne sin idé for et panel. I panelet satt Yngve Sætre i Sør-Østerdal næringshage og Morten Aleksander Enger fra SpareBank1 Østlandet. Deltakerne fikk gode tilbakemeldinger og tips med på vegen videre.

Videre oppfølging

- Til slutt ble kursbevisene delt ut, og det er nå den virkelige jobben starter - jobben med å få gründeridéene ut i livet. Noen er allerede i gang, så dette er veldig spennende! Alle deltakerne får seks en-til-en rådgivningstimer fra Klosser Innovasjon. I tillegg vil Bjørnar Engh og jeg på næringsavdelingen i Trysil følge opp og bistå deltakerne fra Trysil, forteller Anja.

Ni voksne poserer og åtte av dem holder i hvert sitt kursbevis - Klikk for stort bildeFornøyde kursdeltakere med kursbevis: Brage Bjørnbekk, Kristian Kilde, Hans Ola Østby, Kaiya Olsen, Tore Lie, Sigurdur Olafsson, Linda Opgård, Tone Merete Øvergård og Sofia Davidsen. Ida Busk, Ari Jamal, Eysteinn Jarl Wolla og Nille Glæsel var ikke tilstede da bildet ble tatt. Anja Holmøy Aamold, Trysil kommune
En kvinne står i et møterom og gir en presentasjon - Klikk for stort bildeTone Merete Øvergård presenterer sin forretningsidé. Anja Holmøy Aamold, Trysil kommune