Båtoverfarten over Grøna er åpen

Det ble en svært hyggelig markering av den nye båtoverfarten i Søre Trysil med korps, allsang, taler og snorklipping.

En mann sitter i en robåt på ei lita elv - Klikk for stort bildeHer trekkes båten over Grøna. Anne Sætre, Trysil kommune

Trysil Pilegrimsforum har lagt ned en betydelig dugnadsinnsats for å sikre at vandrere langs Pilegrimsleden kan komme seg tørrskodd over Grøna i Søre Trysil.

Trivelig markering

Rundt 30 var på plass ved Grøna da overfarten offisielt ble åpnet 21. juni. Trond Grønnes stod for den høytidelige snorklippingen, og Lutnes musikklag stod for den musikalske underholdningen.

- Blant publikum var det også to pilegrimer fra Oslo og Stocholm som skulle vandre fra Lutnes til Trondheim! De ble svært begeistret da de fikk med seg åpningen av båtoverfarten, forteller kultursjef Anne Sætre.

Taler

Første taler var leder i Trysil Pilegrimsforum Une Holt:

Kjære alle - velkommen hit!

Endelig har dagen kommet - og vi kan åpne en tørrskodd mulighet til å komme oss over Grøna langs Pilegrimsleden.

Det er mange år siden man så behovet for noe annet enn et vadested, og den gang var tanken ei bru. Så gikk det noen år, før denne dugnadsgjengen tok opp tråden i fjor; Ingrid og Ola Bustad, Trond Grønnes, Yngvild Holt Prikasky og meg selv.

Vi har hatt god bistand av Per Anders Rundfloen og takket være ham kom også Kristoffer Dybeck inn i bildet. Dybeck kom med forslaget om en båt - og så løste alt seg, og det ble en båt. Båten er skjenket av Snorre Bustad.

Før det var vi lenge innom ideen om en flåte, men det var ikke helt enkelt, så vi er glade for det resultatet vi har i dag.

Vi har fått støtte til prosjektet fra Trysil kommune. I tillegg søkte vi Statskogmillionen om 5 000 kroner til bord og benker da vi så en aldeles nydelig rasteplass her.

Grunneierne Hans Martin Nysæter på denne siden og Runa Skyrud på andre siden har stilt sin grunn til disposisjon
for å gjøre mulig det vi ser her i dag.

Takk til alle involverte!

Programmet videre er at vi alle sammen synger Vandringsvise, to vers, og så spiller korpset. Kultursjef Anne N. Sætre vil også holde en tale.

Og så er det tid for å åpne for båtfart over elva. Korpset skal spille en marsj for oss, slik at vi virkelig får skyv på den første turen.

Les kultursjefens tale.