Bedriftsbesøk hos Trysil Industrihus AS

Ordfører og næringssjef har besøkt det kommunale eiendomsselskapet Trysil Industrihus AS.

Torgal Sætre, Morten Sandvold og Turid Backe-Viken i ambulansegarasjen - Klikk for stort bildeAmbulansetjenesten er en av virksomhetene som leier lokaler av Trysil Industrihus. Fra venstre: daglig leder Torgal Sætre, seksjonsleder i ambulansetjenesten Morten Sandvold og ordfører Turid Backe-Viken. Anja Holmøy Aamold, Trysil kommune

Næringssjef Anja Holmøy Aamold oppsummerer besøket slik:

I møtet med daglig leder Torgal Sætre og styreleder Mikael Løken fikk jeg og ordfører Turid Backe-Viken et nærmere innblikk i selskapets drift og planer. Vi var også på befaring på eiendommene selskapet eier i dag.

Trysil Industrihus AS

Trysil kommune eier alle aksjene i Trysil Industrihus AS (TI) som feirer 60 år i år. Selskapet ble stiftet i 1964 med industrireisning som utgangspunkt. Det hele startet med industribygg 1, 2, 3 og 4 på Mosanden. Torgal Sætre ble ansatt som daglig leder i 2000. Daværende næringssjef Gro Svarstad skrev og generalforsamlingen vedtok den første forretningsplanen i nyere tid. Den har TI gjennomført samt fulgt opp med fem nye forretningsplaner.

Selskapets eiendommer

Eiendomsselskapet har konsentrert seg om Trysil sentrum og Mosanden og eier i dag:

• Flendalsvegen 4
  • NAV-bygget i Korsbergsvegen 2
  • Vestsidevegen 69
  • Vestsidevegen 71.

Alle tomtene som TI ellers eier på Mosanden, er festet bort til bedrifter. Selskapet har i dag ingen disponible industritomter. Det er derfor viktig å følge våkent med i markedet om noe skulle komme for salg, samt jobbe  med å tilrettelegge areal til industritomter.

Trysil Industrihus har i tillegg aksjemajoritet i Torgalnup AS som de eier sammen med Bolivar AS (Knut Kvilekval), Fageråsen Fritid AS (Øystein og Petter Søgaard) og Trysil 860 AS (Håkan Stengrundet). Torgalnup AS eier tomt og bygningene tilknyttet Trysil hotell.

Flendalsvegen 4

TI har sunn økonomi og er nå på siste etappe med renovering og oppgradering av Flendalsvegen 4.  Der holder disse til:

• Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS (MHBR)
  • Active Brands AS sin Sweet Protection-avdeling
  • Sykehuset Innlandet HF prehospital divisjon avd. Trysil og Drevsjø
  • Trønder Taxi AS
  • Et lite venterom med toalett (skysstasjon)
  • Sivilforsvaret og Trysil Mandskor leier garasjebygget mot Bergevegen.

Renoveringen

Alle leietakerne har i tur og orden fått renovert, bygget om og tilpasset sine lokaler. MHBRs lokaler er de siste. TI bruker lokale håndverkere så langt det er mulig. I Flendalsvegen 4 har Trysil Entreprenør hatt jobben. Daglig leder Torgal Sætre er strålende fornøyd med å ha holdt budsjettet for oppgraderinga av ambulansestasjonen og Sweets lokaler til tross for 20 % prisstigning i 2022! Når alt står klart, er bygningsmassen oppgradert for nærmere 40 millioner kroner. Torgal har tett dialog med alle leietakerne og besøker dem jevnlig.

Optimale lokaler

Nettopp tett dialog har gjort at lokalene er optimalt tilpasset bruken til leietakerne.

Ambulansestasjonen i Trysil er uten tvil Innlandets beste og fineste – praktisk tilrettelagt på alle mulige måter. Seksjonsleder Morten Sandvold og hans ansatte i totalt 20 årsverk har alt de trenger for lange vakter, trening, debriefing, smittevern, utstyr og bilpleie.

I kontorene til Sweet møtte vi en annen fornøyd gjeng, og det skjønner vi; lyse, store og anvendelige lokaler med kanskje Trysils beste kontorutsikt – rett mot Trysilfjellet. Det er ikke rart det skapes gode og kreative produkter der.

Alle leietakerne i hovedbygget får nå separate anlegg og målere for ventilasjon, fjernvarme, vann og avløp.  Torgals største utfordring vinterstid er i midlertid deponering av snø. Så det må de forsøke å finne en bedre løsning på.

Korsbergsvegen

I Korsbergsvegen 2 der NAV holder til, er Trysil kommune leietaker.  Der holder NAV til, inkludert kommunens boligkontor. De statlige tjenestene i NAV betaler husleie til kommunen. Kommunens vaktmestertjeneste bruker litt av bygget. Der er ganske nylig ventilasjonsanlegget oppgradert, og bygget har fått installert smartlys. Nå blir det utført noen sikkerhetsmessige endringer på kontorene.

Vestsidevegen

Byggene i Vestsidevegen 69 og 71 er også oppgradert. I nummer 69 er Trysil dyreklinikk leietaker. I nummer 71 holder disse til:

• Accountor AS
  • Industriskinn AS
  • Trysil Takst AS

Nummer 71 er nybeiset. Det er lagt ny asfalt på parkeringsplassene og satt opp nye motorvarmere.  Nummer 69 blir beiset til våren. Jobben er gjort som en del av forskjønninga av Mosanden. Å rydde opp og gjøre Mosanden mer innbydende er en langsiktig og møysommelig prosess, men området blir finere og finere, noe som er i alles interesse. Hver bedriftseier må ta ansvar og gjøre en jobb på sitt område, så blir resultatet enda bedre og området mer attraktivt.

Takk til Torgal Sætre for grundig og god innføring i Trysil Industrihus!