Bedriftsbesøk i Skogbrukets hus

Ordfører og næringssjef har besøkt de fem driftige damene som har skapt sine egne arbeidsplasser i Skogbrukets hus.

Annie Ås, Hilde Løvlund Jota, Natasja Winther, Gedde Enberget og Linda Marielle Skogstad utenfor Skogbrukets Hus - Klikk for stort bildeFrisørene Annie Ås og Hilde Løvlund, tatovør Natasja Winter og fotterapeutene Gedde Enberget og Linda Marielle Skogstad har hatt besøk ordfører og næringssjef. Anja Holmøy Aamold, Trysil kommune

Næringssjef Anja Holmøy Aamold oppsummerer besøket slik:

Jeg og ordfører Turid Backe-Viken har vært på bedriftsbesøk til fem driftige damer i første etasje på Skogbrukets hus, som nå med rette kan kalles Damenes hus  Alle fem har skapt eller er på veg til å skape sin egen arbeidsplass midt i Trysil sentrum.

Trysil fotterapi

Linda Marielle Skogstad åpnet Trysil fotterapi forrige uke. For halvannet år siden tok hun avgjørelsen om at det ikke var ved en kontorpult hun ville jobbe resten av arbeidslivet. Linda deltok på Etablereskolen og fikk gode råd og tilbakemeldinger på planene sine der. Dermed startet hun på utdannelsen for å bli fotterapeut. Innen jul er hun ferdig. Hun har investert i splitter nytt utstyr og har allerede funnet seg godt til rette i sine nye lokaler. Linda er opptatt av å bruke lokale bedrifter og har fått god hjelp både til logo og trykking av materiell. Hun er også opptatt av samarbeid, både innad på Skogbrukets hus og med kolleger innen fotterapi.

Geddes fotpleie og massasje

Litt lenger inne i huset holder Geddes fotpleie og massasje til. Gedde Enberget er en ringrev. Hun har vært fotterapeut i 45 år i år og har en jevn og god kundemasse. I tillegg jobber hun 1-2 dager i uka sykehjemmet på Drevsjø. I forbindelse med ny sentrumsplan er Gedde opptatt at det fortsatt blir krav om næringslokaler i 1. etasje.

Znowy Tattoo

Turen vår gikk videre til et helt nytt tilbud i Trysil; tatovering. Natasja Winther startet i august i år opp Znowy Tattoo. Ryktene om Natasjas tatoveringsferdigheter har allerede nådd langt utenfor Trysil og Norges grenser, så forrige uke laget hun nye tatoveringer hver dag. Natasja har også en stilling på Kiwi Trysil, men jobber hardt for at bedriften hennes skal bli fulltidsjobb. En annen ting som fasinerte oss på dette besøket var Natasjas evne til gjenbruk. Hun har innredet hele studioet for 8 000 kroner. Det er imponerende! Nå gjenstår det å se om ordføreren tatoverer kommunevåpenet i panna i løpet av sin ordførerperiode?

Studio Håret

Siste bedriftsbesøk på programmet denne torsdagen var hos Hilde Løvlund Jota og Annie Ås som driver Studio Håret Trysil DA.  I tillegg til selskapet damene driver sammen, har Annie et enkeltmannsforetak og Hilde et aksjeselskap. Disse to fjonge damene har jobbet sammen siden 1997 og har drevet frisørsalongen i 18 år. Kundene består av både fastboende, hyttetryslinger og andre turister. Det er faktisk flere sommerturister enn vinterturister innom salongen. De to damene opplever at antall frisører i Trysil er godt balansert nå, og at de har et godt samarbeid.

Håper å bli

Felles for alle de driftige damene er at de er flinke til å henvise sine kunder til hverandre, og at de er spente på hva som skjer med bygget som ligger ute for salg. De håper virkelig på at de fortsatt kan drive sine tilbud videre i Skogbrukets hus etter et eventuelt salg.

Lykke til videre

Alle  fikk med seg gode lykkeønskninger videre både fra ordfører og næringssjef. Trysil kommune trenger slike driftige damer (og menn) som skaper sin egen arbeidsplass, og kanskje til og med arbeidsplasser for flere. Oppfordringen til oss  innbyggere er å handle og bruke lokale tilbud!

Bildeglimt fra bedriftsbesøket