Hydraulikk erstattes med elektronikk på malingskokebil der malingsutstyret drives av solceller. På den måten trenger ikke bilen stå på tomgang med påfylling av vegmerkebil.
Trysil kommune
Næringssjef Anja Holmøy Aamold sier:
Daglig leder Jon Ketil Jutulstad tok oss godt i mot og ga oss en grundig presentasjon av bedriften. Trysil RMM er i dag blitt et minikonsern med datterselskaper både i Sverige, Finland og USA. Totalt sysselsetter bedriften 50 ansatte og av disse jobber 23 i Landsjøåsen, 20 i Kajaani i Finland, 6 i Falun i Sverige og 1 i Minneapolis i USA. I Landsjøåsen bygges om lag ti lastebiler i året og totalomsetningen i konsernet er på rundt 100 millioner kroner.
Bygget i Landsjøåsen har vært påbygd og utvidet i flere omganger. Nå sist i 2019 - akkurat ferdig til pandemien brøt ut. Lokalt råder bedriften over en tomt på 18 mål som også har fem hybler for utleie til pendlere.
Trysil RMM har gjennom tradisjon og innovasjon siden 1982 utviklet metoder for vegmerking av høg kvalitet. Oppdraget er å bidra til global trafikksikkerhet. Bedriften sitt mål er å være en teknologidrevet global leverandør av vegmerkebiler og forretningsidéen er å utvikle, produsere og levere vegmerkebiler til entreprenører i utvalgte markeder over hele verden. Med unntak av i Danmark er bedriften i dag ledende i Norden og leverer høgteknologiutstyr i verdensklasse. I tillegg til Norden, har selskapet kunder i England, Australia, USA, de Baltiske landene og akkurat nå har de bestilling inne fra Argentina. I Norge er blant andre Veimerking Vest, Saferoad og Ze Bra store kunder, samt at all merking på Gardermoen foregår med utstyr fra Landsjøåsen. For hvert nye land Trysil RMM operere i kreves nye tillatelser og godkjenninger, så det ligger mye arbeid bak hver leveranse.
I tillegg til ordinær vegmerking har bedriften med sine ansatte jobbet hardt og målrettet de siste årene med utvikling av utstyr for print på veg. Utover Norden og Europa for øvrig er målet å jobbe seg inn på markedet i USA. Utprøvingen de allerede har utført der avdekket at bruk av amerikansk termoplast var mer krevende enn forventet. Nå er maskinen under ombygging og snart klar for ny testing på amerikanske veger. Målet er å produsere printere i Trysil for montering på bil i USA. Når disse leveransene blir en realitet, kan det bli behov for ytterligere utvidelse av bedriften.
I utviklingen av vegmerkingsmaskiner og eksportsatsningen har såkornfondet First Seed, Innovasjon Norge og Nordea vært gode støttespillere. Trysil RMM er en av fem bedrifter fra Innlandet i Innovasjon Norges program Global Gateway. Det har blant annet gitt tilgang på gode internasjonaliseringsrådgiver, IPR-rådgivere og advokat. I tillegg trekker Jon Ketil fram industrinettverket 6kloke, initiert av Klosser Innovasjon, fram som et positivt og godt nettverk å være en del av.
Et annet stort konkurransefortrinn til Trysil RMM er fokus på god service og reparasjon på allerede levert utstyr. Bedriften har et stort varelager og derfor kan de raskt utføre service og kundene får så korte driftsstopp som mulig. De har også godt samarbeid med andre bedrifter i Trysil som Tepas Industrier, Opsis AS og Spire kommunikasjon.
Nylig ble Marianne Østvang ansatt som økonomidirektør, og ifølge Jon Ketil er konsernet nå hensiktsmessig rigget og fokuset framover blir drift og lønnsomhet. Det har vært noe permitteringer siste halve året, men fra nyttår er det full trøkk. Trysil RMM AS har mulighet til å ha lærlinger innen industrimekaniker- og automasjon, så her er det mange muligheter for spennende læreplasser.