Besøk Kongeparken i sommer

Kongeparken i Nybergsund er en historisk perle og arena for Trysils unike krigshistorie. Her finner du malerier av Vebjørn Sand.

Masse folk ved portrettene av de tre falne tryslingene og bildet Kongen på flukt - Klikk for stort bildePortrettene av Eilif Karlsmoen, Gunnar Myrvold og Trygve Nysted og sjølve hovedverket Kongen på flukt trakk mange til Kongeparken på frigjørings- og veterandagen 8. mai 2023. Harald Nyberg, Trysil kommune

Det var i 2023 at Kongeparken ble løftet til nye høyder etter at planene om utviklingen av Kongeparken ble realisert med Vebjørn Sands malerier, ny sti og belysning.

Unik krigshistorie

Kongeparken er en viktig formidler av Trysils krigshistorie som er knyttet til de dramatiske hendelsene og bombingen av Nybergsund 11. april 1940 - en hendelse av nasjonal størrelse og viktighet. Og det er ingen tvil; Vebjørn Sands malerier løfter Kongeparken.

Avdukingen

Flere hundre hadde møtt fram på markeringa av frigjørings- og veterandagen 2023. Og kunstneren Vebjørn Sand satte ord på hva det dypest sett handler om:

- Å minnes det vi aldri må glemme. Verdiene som ble tatt fra oss over natta. Et vitnesbyrd om det totalitæres brutale ansikt. Menneskesynet vårt - at alle er født frie med likt iboende menneskeverd og like menneskerettigheter - ble krenket på det verste her i skogen. Som Ragnar Ulstein sa det; Frihet er ingen tidsbegrenset sak. Den skal leve alltid. Om 100 år. Om 1 000 år.

Til de unge

Så ba han de unge ta med de umistelige skattene inn i nye generasjoner.

- De må være fylt at et demokratisk lynne og sinnelag. De skal ta det videre, sa han før han leste artikkel 1 i menneskerettighetene sammen med de frammøtte.

Tradisjoner

Før arrangementet i Kongeparken hadde Trysil kommune, Trysil historie- og museumslag og Nybergsund grendeutvalg invitert utvalgte gjester til en enkel mottakelse i Nybergsund samfunnshus. Så var det tradisjonell markering av frigjørings- og veterandagen i Kongeparken med korpsmusikk, tale ved tidligere ordfører Erik Sletten og kransenedleggelse ved områdesjef for Sør-Østerdal HV-område Niels Christopher Rolsdorph. Han delte også ut Forsvarets medalje til Børre Gaski Wessel for hans deltakelse i SFOR i 1997/1998.

Tone Odden leste Einar Skjæraasens dikt Sott. Vi fikk høre kong Haakons tale fra da han innviet Kongeparken 16. juni 1946. Og Trysil Musikklag og Nybergsund Jente- og guttekorps urframførte Jaime Carrizos verk Kongen på flukt.

Les ordførerens tale for dagen. (DOCX, 22 kB)

Parken er gratis å besøke og er alltid åpen - velkommen!

Bildeglimt fra Kongeparken 8. mai 2023