Bli med på ei musikalsk reise dit sangen tar deg

Ferden går langs Highway 61 med noen avstikkere. Ta plass på Trysil folkebibliotek onsdag 23. oktober kl. 19.

Fartein Horgar med gitar og Petter Fiskum Myhr med ukulele - Klikk for stort bildeDet blir musikk fra gitar, mandolin, banjo quatro og duduk når Fartein Horgar og Petter Fiskum Myhr byr på musikkforedraget Dit sangen tar deg. Vigdis Fiskum Myhr

Om musikkforedraget Dit sangen tar deg med Petter Fiskum Myhr og Fartein Horgar heter det:

Har du erfart at en sang har grepet deg så sterkt at du ser noe du ellers ikke ville ha sett? Forstår noe du ellers ikke ville ha forstått? Føler noe du ellers ikke ville ha følt? Blitt glad i noen du ellers ikke ville ha blitt glad i?

En sang kan forandre et menneskeliv på tre minutter. En sang kan mobilisere massene til å reise seg og forandre samfunnet.

- Det viktige er ikke hvor sangen kommer fra, sa Bob Dylan, det virkelig viktige er hvor sangen tar deg.

Forfatter Petter Fiskum Myhr, tidligere programsjef i NRK, direktør for Olavsfest og Rockheim og forfatter av flere bøker om musikk og kultur, er en av dem som har fått livet for­and­ret av musikk. I sin nye bok Dit sangen tar deg skriver han om hvordan sangen har maktet å endre både liv og samfunn.

Boka er ei reise i musikkhistorien langs High­way 61, fra Bob Dylans fødeby Duluth i nord til New Orleans i sør, med avstikkere til Chile, Iran og Palestina. Hele tida med et blikk på sangenes evne til å forandre samfunn og menneskenes hjerter.

Arrangementet i Morensalen denne kvelden består av både samtale, musikk og enkel bevertning. Fartein Horgar leder samtalen, og gjennom hele samtalen vil han og Petter Fiskum Myhr sammen spille sanger som illustrerer ord og tekst. Petter Fiskum Myhr spiller det søramerikanske strengeinstrumentet quatro, den armenske fløyta duduk og gitar, og Fartein Horgar spiller mandolin, slidegitar og banjo.

Det er gratis inngang.