Det blir fiber på Flermoen og Tannåneset

Fra dør til dør ga resultater - så langt har godt over halvparten i de to grendene takket ja til fibernett. Nå blir det utbygging.

To kvinner og en mann står foran et idyllisk sted på landsbygda - Klikk for stort bildeEn fornøyd Bjørn Vidar Teppen i Tannåneset er klar for fiber og bedre nett på hjemmekontoret. Her med ordfører Turid Backe-Viken og næringssjef Anja Holmøy Aamold. Marianne Fjelltveit, Trysil kommune

Flermoen og Tannåneset er de to siste grendene i Trysil som ikke har tilgang på høyhastighets fiberbredbånd, men nå har Eidsiva Bredbånd AS startet prosjekt fiber til alle husstandene der.

Kveldsbesøk

Eidsiva startet salget 2. juli og samme ettermiddag kjørte ordfører Turid Bache-Viken, næringssjef Anja Holmøy Aamold og bredbåndskontakt Marianne Fjelltveit østover for å tilby fiber til alle som bor på Flermoen og i Tannåneset.

12 husstander

- Vi banket på totalt 12 dører denne ettermiddagen, og vi informerte om prosjektet og hva innbyggerne måtte gjøre hvis de ønsket å få fiber. Med oss hadde vi egenandelsavtalen med Trysil kommune, samt informasjon fra Eidsiva om hvordan man kan bestille abonnement hos dem. Egenandelen per husstand er 5 000 kr. Dette er en engangssum som innbetales til kommunen, forteller Marianne.

Fritidsboliger

Det er mange fritidsboliger i disse to grendene, men det er Eidsiva som selv avgjør om de vil bygge ut til disse. Dersom de bestemmer seg for at det kan legges fiber til en fritidsbolig, så gjelder de samme vilkårene som for husstander og fastboende, dvs. en egenandel til kommunen og inngåelse av en avtale med Eidsiva.

Målet er nådd!

- Kravet for å starte utbyggingen er en oppslutning på 65 % blant alle husstandene - og dette målet er nådd! Nå gleder jeg meg masse til å informere Eidsiva om den gode oppslutningen og til å komme skikkelig i gang med prosjektet, sier bredbåndskontakten.

Prosjektstart

I løpet av sommeren vil Eidsiva Bredbånd AS gjennomføre detaljplanleggingen og Trysil kommune vil få en framdriftsplan for prosjektet.

Har du spørsmål?

Har du spørsmål eller er en av dem som ikke var hjemme da trioen var på runden sin? Da kan du ringe eller sende en e-post til bredbåndskontakten vår, se kontaktinformasjonen under.

Både ordføreren, næringssjefen og bredbåndskontakten takker for den gode mottakelsen og for mange hyggelige samtaler!

En blid kvinne tar selfie - Klikk for stort bildeBredbåndskontakten Marianne Fjelltveit er strålende fornøyd med den gode oppslutningen - nå blir det fiber til husstandene.

Marianne Fjelltveit
Bredbåndskontakt