Feiring av frivillighetsprisvinneren

Det ble en trivelig prisvinnerfest da gågruppa på Borgtun fikk frivillighetsprisen 2022.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Målfrid Øvergård, Ida Busk, Kari Holmseth og Arne Moren - Klikk for stort bildeHer er årets prisvinnere: Målfrid Øvergård, Ida Busk, Kari Holmseth og Arne Moren. Ester Borg Rasmussen, Trysil kommune

Fredag 9. desember fikk Målfrid Øvergård, Ida Busk, Kari Holmseth og Arne Moren, som er gågruppa på Borgtun, Trysil kommunes frivillighetspris 2022.

Fokus på frivillighet

- Dette er sjuende gangen vi deler ut Trysil kommunes frivillighetspris. Målsettingen er å sette fokus på frivillighet generelt og hedre en prisvinner eller flere prisvinnere spesielt. Vi deler ut prisen hvert år i forbindelse med FNs internasjonale dag for frivillighet som er 5. desember, sa frivilligkoordinator Ester Borg Rasmussen.

Prisen

Ordfører Erik Sletten overrakte prisen som er et diplom, blomster og 5 000 kroner. I år er det Trysil demensforening som mottar beløpet ettersom de er prosjekteiere av tiltaket. Men vinnerne får selvsagt komme med innspill på hva pengene skal brukes til. Erik leste begrunnelsen fra hovedutvalget for helse, omsorg og sosial og poengterte også betydningen av frivilligheten, spesielt nå i frivillighetens år 2022.

Her kan du lese begrunnelsen.

Takk

Enhetsleder for Trysil bo- og aktivitetssenter Ida Nymoen og avdelingsleder på Borgtun Inger Lise Støbak takket gågruppa for den viktige jobben de gjør for beboerne på Borgtun. Vera K. Lumkjær Nordhagen representerte Trysil demensforening og refererte fra protokollen om gågruppas oppstart 17. januar 2007.

Fysisk aktivitet

Ergoterapeut Hilde Helseth Bryn i hukommelsesteamet sa litt om betydningen av fysisk aktivitet for eldre. Beboere på sykehjem blir dessverre veldig fort passive, så gågruppa gjør en viktig jobb for å få beboerne til å gå. - Nå er det dessverre færre som er i stand til å gå turer, men de som kan gjør det, fortalte Hilde.