Finnskogen-konferanse i Landsjøåsen

Finnskogen Natur & kulturpark har hatt årsmøte, parksamling og konferansen Finnskogen som verdensarvområde i Landsjøåsen.

Forsamlingen hører Anna L. Forsbergs innlegg - Klikk for stort bildeForsamlingen lyttet interessert da Anna Ø. Forsberg snakket om Finnskogen som verdensarv - historie, prosess og framtid. Prosjektet startet i 2022 og skal være ferdig i 2025. Bjarte Wigdel

Varaordfører Bjarte Wigdel var til stede og ble begeistret.

- Det var veldig interessant å delta. Det er mange ildsjeler, lag og foreninger som aktivt bidrar for å løfte fram historien og kulturen om skogfinnene.  Finnskogen som verdensarvsted er et utrolig spennende prosjekt. Og hvis det blir en realitet, vil det gi Finnskogen og skogfinnene en helt spesiell anerkjennelse og oppmerksomhet, sier han.

Velkomsttalen

Bjarte holdt denne velkomsttalen:

Velkommen til Landsjøåsen og til Trysil.

For rundt 350 år siden innvandret de første finnene til Trysil. Skogfinnene slo seg ned i skogene i vest og i sør i kommunen, og 4-5 km sørøst for oss ligger Galåsen som er den eldste finnegrenda i Trysil. I Trysil finnes det over 250 skogfinske stedsnavn og 27 skogfinske slektsnavn er dokumentert. 14 av 28 ordførere i Trysil har skogfinske aner. Kun 20 % av kommunen ligger på Finnskogen, men i dag bor cirka 13 % av kommunens innbyggere i de gamle finnegrendene, og vi regner med at cirka halvparten av innbyggerne i Trysil har skogfinske aner.

Skogfinnene som slo seg ned i Trysil, hadde en bedre integrasjonsprosess enn i mange andre kommuner. Det er flere årsaker til det, men hovedårsaken synes å være at skogfinnene på Trysil Finnskog tidlig ble selveiere.  Store avlinger med svedjerug la grunnlaget for skogfinnenes økonomiske fremgang som igjen førte igjen til at skogfinnene hadde store buskap. Skogfinnegrendene i Trysil ligger også etter sentrale gjennomfartsårer så skogfinnene fikk god kontakt med folk på veg til og fra Trysil.

Det er kanskje denne gode kontakten med folk som har bidratt til at Trysil har etablert seg som Norges desidert største vintersportssted med tilreisende fra hele Skandinavia. Det er kun litt over 50 år siden turisteventyret Trysil startet opp, og nå har Trysil på kun 10 år etablert seg som Norges ledende sted for stisykkel. Trysil har blitt naturens fornøyelsespark.

Og nå er vi samlet her i Landsjøåsen til parksamling i Finnskogen Natur & kulturpark. Så her har vi naturpark og kulturpark i naturens fornøyelsespark. Nå har jeg gleden av å åpne konferansen Finnskogen som verdensarvområde.
Jeg ser fram til spennende innlegg om Finnskogen som verdensarv. Det blir innlegg om natur og kulturparker som verktøy for kulturarv, og vi får høre om den skogfinske bygningsarven.  Jeg er sikker på at vi får hyggelige samtaler og inspirerende diskusjoner.

Nok en gang velkommen til Landsjøåsen, velkommen til Trysil og velkommen til konferanse.

Konferanseprogrammet

Dagen startet med årsmøte og parksamling før konferansen der programmet så slik ut:

• Arkivar, finnskogsforsker, forlegger og  ansvarlig for forstudie av Finnskogen som verdensarvsted Anna Ø. Forsberg fra Finnskogsinstitutet/Veidarvon i Torsby holdt innlegget Finnskogen som verdensarvsted - historie, prosess og framtid.
  • Daglig leder i Norske parker Kristian Bjørnstad fra Trysil holdt innlegget Natur & kulturparker som verktøy for verdensarv.
  • Bygningsantikvar Hans Johnsson fra Tymphanon i Torsby holdt innlegget Den skogfinske bygningsarven.
  • Diskusjon i grupper og i plenum
  • Parkens daglige ledere Merete Furuberg i Norge og Ann-Katrin Järåsen i Sverige oppsummerte dagen.
  • Styreleder Rune Grenberg avrundet samlinga.

Se Finnskogen Natur & kulturparks hjemmeside

Bjarte Wigdel