Frigjørings- og veterandagen 2021

Også i år markerte vi frigjørings- og veterandagen digitalt.

Ordfører Erik Sletten og veteran Harald Skei har vært i Kongeparken der ordføreren holdt tale og veteranen la ned krans. Se filmen derfra her:

Ordførerens tale

Velkommen til frigjørings- og veterandagen 8. mai.

Frigjøringsdagen og den nasjonale veterandagen markeres over hele landet 8. mai hvert år. På denne viktige merkedagen minnes vi dem som har gitt sitt liv for vår frihet. Vi viser vår støtte og anerkjennelse til alle norske kvinner og menn som har gjort og gjør en innsats for å verne om vår fred og vårt demokrati, hjemme og ute.

De fleste kommuner har tradisjon for å gjennomføre lokale markeringer. Trysils markering skjer her i Kongeparken i Nybergsund. Kongeparken er Trysil kommunes 1000-års sted, og med bakgrunn i krigshendelsene her 81 år siden, det mest naturlige stedet for oss å ha frigjøringsmarkeringen. Takk til Nybergsund vel som tar vare på parken til glede for alle oss tryslinga og til glede for andre som måtte oppsøke parken.

Seremonien i år er som i fjor spesiell. Vi treffes på avstand og samles digitalt, på film eller video. Året som har gått og pandemien vi står i, er krevende og uvirkelig for oss alle. Mange føler på at pandemien har tatt frihet og trygghet fra oss. Vi har faktisk gjennom et drøyt år kjent på hvordan frihetsberøvelse føles. For noen går det på liv og helse løs, andre plages av økonomisk utrygghet eller isolasjon.

Frigjøringsdagen har sin opprinnelse fra opphør av krig og opplevelse av etterlengtet fred og frihet. På samme måte lengter vi nå etter trygghet for liv og helse og ut av restriksjoner og tilbake til den friheten vi alle er så glade i – og den tid kommer!

Over 100 000 norske menn og kvinner har deltatt i ulike operasjoner i regi av FN eller NATO siden 1947. Mange tryslinger har også deltatt i viktige og til tider farefulle oppdrag i flere verdensdeler. Vi setter derfor stor pris på at en av våre veteraner, Harald Skei - sjøl veteran fra Gaza i 1967 - vil legge ned krans her under vår markering av innsats hjemme og ute, innsats tuftet på de samme verdier som vårt demokratiske samfunn er bygd på.

Gratulerer med dagen!