Frivillighetsprisen 2021

Ole Arild Bovolden fikk Trysil kommunes frivillighetspris 2021.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Portrettbilde av Ole Arild Bovolden - Klikk for stort bildeOle Arild Bovolden ble valgt blant 13 kandidater til årets frivillighetspris. Privat
Hovedutvalg for helse, omsorg og sosial valgte 18. november enstemmig og med applaus Ole Arild Bovolden som prisvinner.

Her er begrunnelsen

Ole Arild Bovolden har i mange år engasjert seg i frivillig arbeid for innvandrere og flyktninger i Trysil kommune. Det startet som et samarbeid med diakonen i Trysil kirke, flyktningkonsulenten og frivilligsentralen. Etter hvert har Ole Arild blitt en hjelper som våre nye innbyggere kontakter uten å gå vegen om hjelpeapparatet.

Hjelper til med mye

Engasjementet hans har utviklet seg fra å være flyktningvenn for noen få, til at han nå hjelper ei hel gruppe innbyggere med mye forskjellig, ei gruppe som ikke har et stort nettverk eller familie til å hjelpe seg i ulike situasjoner. Hans arbeid og engasjement betyr mye for at de blir integrert i samfunnet.

Øvelseskjøring

Spesielt imponerende er øvelseskjøringa han har tilbudt og tilbyr mange av flyktningene. Ole Arild er læremester og stiller sin egen bil til disposisjon. Det har ført til at mange har fått seg førerkort og dermed lettere har kunnet skaffe seg jobb både i og utenfor Trysil.

Barn og unge

Ole Arild gir leksehjelp og bistår familier med kjøring og henting til og fra barnehage, skole og fritidsaktiviteter. Han har også fokus på å lære dem norsk ved å delta på arrangementer og ved å formidle av sin rike kunnskap om Trysils historie. Hans uegennyttige innsats skaper helt klart trivsel og livskvalitet for mange av innbyggerne i vår kommune.

Overrasket prisvinner

- Du verden. Nå ble jeg overrasket. Det var jo så mange kandidater. Dette må jeg fortelle henne jeg skal ut og øvelseskjøre med i efta, sa Ole Arild da hovedutvalgsleder Inger Sørensen ringte ham og overbrakte den hyggelige beskjeden. Han fortalte at det er mange som er takknemlige for det han gjør.

Vil ha med flere

- Du er et eksempel til etterfølgelse, sa Inger og Ole Arild kvitterte:

- Jeg føler det sjøl - at vi skulle vært flere. Behovet er ikke så rent lite. Vi pensjonister kan fint gjøre slikt.