Full sal på rekrutteringsmessa

Trysil kommunes rekrutteringsmesse 2024 ble godt besøkt av både arbeidsgivere og potensielle arbeidstakere.

Fra messeområdet med stands og besøkende - Klikk for stort bilde20 bedrifter, inkludert vår egen sektor for helse og mestring, hadde stand på rekrutteringsmessa 2024. Anja Holmøy Aamold, Trysil kommune

- Rekrutteringsmessa 2024 ble et bra arrangement! melder en fornøyd næringssjef Anja Holmøy Aamold.

20 bedrifter

Hele 20 bedrifter, med totalt 54 representanter, hadde stand på messa.

- Det er en stor økning fra åtte bedrifter i oppstartsåret i fjor. Oppslutningen gir oss et godt grunnlag for å gjøre messa enda bedre neste år. Da må vi utvide messeområdet til vestibylen, for i år var storsalen i kulturhuset Hagelund full, sier Anja.

100 besøkende

I alt var 100 potensielle arbeidstakere innom messa. De var i ulike aldre og med ulike behov for jobb.

- Neste år ønsker vi oss selvsagt enda flere besøkende og håper ikke minst at enda flere ungdommer finner vegen til messa. Flere av bedriftene melder om god stemning, lun atmosfære og at kontakter ble knyttet. Ikke alle bedriftene var på jakt etter nye ansatte denne gangen, men de ønsket å vise seg fram og knytte kontakter med andre bedrifter, sier Anja.

Messas mål

- Målet med rekrutteringsmessa er firedelt, sier næringssjef Anja Holmøy Aamold:

1. Å skaffe ungdommer jobb:
    Det er viktig for våre ungdommer å få tidlig kontakt med arbeidslivet. I tillegg til det økonomiske aspektet og økt selvtillit for den enkelte gir en ekstrajobb nyttig erfaring og grunnlag for videre jobbing. Det skaper stolthet for Trysil som sted, og det kan hindre utenforskap.
  2. Å få sesongarbeidere til å bli i Trysil:
    Trysil trenger flere innbyggere, og vi ønsker at flere av sesongarbeiderne skal bli her. Da trenger de jobb hele eller mesteparten av året. Det kan vi kanskje løse ved at de får to jobber i forskjellige sesonger.
  3. Å hjelpe næringslivet til å få de ansatte de trenger:
    Så vi ønsker at folk kommer på messa enten de har jobb i dag eller ikke. Der får de høre hvilke behov bedriftene som stiller der, har eller vil få. Kanskje du er nettopp den de er ute etter.
  4. Å møte kolleger i næringslivet:
    Det er viktig at Trysils næringsliv kjenner til hverandre. På messa kan de bli bedre kjent med andre bedrifter.

Programmet

I år ønsket næringssjefen velkommen før ordfører Turid Backe-Viken åpnet messa og kultursjef Anne Sætre fortalte om kultur- og aktivitetstilbudene i kommunen. Deretter var det fritt fram å forsyne seg med pizza, kaffe og brus og slå av en prat med de som sto på stand. Og det var:

• Manngard Vakt & Sikkerhet AS
  • Boreal Norge AS
  • SkiStar Norge AS
  • Trysil kommune sektor for helse og mestring
  • Trønder Taxi AS
  • Trysil videregående skole