Gang- og sykkelveg er anleggsveg

Prosjektleder bygg Ole Petter Blestad oppfordrer folk til å ikke bruke gang- og sykkelvegen fra Søndre Moen til Gamlevegen.

Gang- og sykkelvegskilt med to personer som går og en sykkel - Klikk for stort bildeEr du til fots eller på sykkel sør i Innbygda, ber vi om at du bruker gang- og sykkelvegen langs Bygdervegen.

Årsaken er den er anleggsveg i forbindelse med bygginga av Innbygda barnehage.

- Bruk heller gang- og sykkelvegen langs Bygdervegen. Den oppfordringa gjelder i hele anleggsperioden, dvs. til barnehagen er ferdig høsten 2025 en gang, sier Ole Petter.

Trafikksikkerhet

Flere har uttrykt bekymring for trafikksikkerheten for myke trafikanter i anleggsperioden. Teknisk sjef Rune Møller Poulsen, prosjektleder bygg Ole Petter Blestad og fagleder veg Weronica Snerten har vært på befaring og bestemt at entreprenøren kun skal bruke søndre innkjøring til Moensvingen for å komme til anleggsvegen, altså den som går forbi Rypbekken og Østlia. Til nå har de på beskjed fra kommunen benyttet nordre innkjøring.

Se anleggsvegen på kart (PDF, 728 kB)

Fylkesveg

Siden Bygdervegen er fylkesveg deltok også en representant fra fylkeskommunen på befaringa.

- Fylkeskommunen skal drøfte internt og gi oss en snarlig tilbakemelding på hvilke tiltak som er aktuelle i forhold til myke trafikanter ved krysning av Bygdervegen. Da løsningen foreligger, vil vi informere om dette til alle berørte umiddelbart, sier teknisk sjef Rune Møller Poulsen.

Blir ulemper

Han legger til at i et såpass stort prosjekt som dette i et område med boligfelt i både sør og nord, vil det nødvendigvis følge med noen ulemper i anleggsperioden i form av støy og trafikk.

- Vi ber om forståelse for det, men ingen skal være i tvil om at vi tar sikkerheten til folk på alvor, sier han.

Rune Møller Poulsen
Teknisk sjef