God vannkvalitet på badeplassene i Trysil

Årets første vannprøver viser at det er god vannkvalitet på alle badeplassene som er testet i Trysil.

Badeolassen ved Ulvsjøen - Klikk for stort bildeUlvsjøen er en av fem steder vi tester badevannskvaliteten gjennom sommeren. Monica Kilde, Trysil kommune

Kommunen tar hver sommer regelmessige bakterieprøver på de mest besøkte badeplassene i Trysil; Gjetsjøen ved Østby, Tjønna ved Nybergsund, Ulvsjøen ved Vestby, Osensjøen i Søre Osen og Flersjøen ved Støa.

- I tillegg tar vi prøver på andre badeplasser ved behov eller mistanke, sier kommuneoverlege Hanna Rydløv.

Vurder selv

Hun understreker at prøverapporten bare sier noe om badevannskvaliteten akkurat da prøvene ble tatt.

- Det er viktig at de som bader i friluftsbad alltid vurderer vannet selv. Se på fargen på vannet, lukt på det og se etter synlig forurensning, sier hun.

Svømmekløe

Det er kjent at man kan få svømmekløe på noen av badeplassene i Trysil.

- Det oppstår ofte i Tjønna hvis det er varmt vann i flere dager etter hverandre. Svømmekløe er ufarlig, men kan gi små, myggsikkliknende utslett som klør noen dager, sier Hanna.

Bli trygg i vann

Kommuneoverlegen ønsker alle en fin sommer og ber folk passe på hverandre på badeplassene.

- En usikker svømmer kjemper ofte i taushet. Tren gjerne barn - og voksne for den del - på å svømme i vann i naturen gjennom sommeren. Trygghet i vann er en viktig forebyggende ferdighet som alle kan og bør ha, sier hun.

Se Destinasjon Trysils omtale av fine badeplasser i Trysil