Innholdsrik sommer på Kvannbekksetra

I sommer blir det flust med kurs og dugnader på Kvannbekksetra i Østre Trysil.

Voksne går på rekke og rad og slår gras med ljå - Klikk for stort bildeGjennom sommeren blir det dugnader for vedlikehold av bygninger og slåttemark på Kvannbekksetra. Ragnhild Murstad

Arrangøren Kvannbekksetra kulturstiftelse skriver:

Lørdag 8. juni kl. 10-18: dagskurs i restaurering av gamle vinduer

Børre Wessel er kursleder. Han har restaurert Villa Wessel i Jordet og har blant annet mye erfaring med vindusrestaurering. Kurset koster 500 kroner og inkluderer materialer, utlån av spesialverktøy og servering. Kurset har plass til inntil åtte deltakere. Du sender din påmelding til kvannbekksetra@online.no eller 913 70 414.

10.-15. juni, hver dag kl. 10-16: restaurering av kjeller i våningshuset i Kvannbekksetra

Dugnadsleder er Sven Pettersen, og han stiller med gravemaskin - og ikke minst lang erfaring med jord- og steinarbeid. Hver dag er det behov for minst to dugnadsfolk som kan renske opp etter gravemaskina og grov snekre kjellerinventar. Dugnadsgjengen får mat og timegodtgjørelse til eget lag eller forening.

To dager i slutten av juni, kl. 10-16: grusing av gårdsvegen

Også her er Sven Pettersen dugnadsleder, og han stiller med traktor og gravemaskin. Vi henter sand og grus fra et sandtak i nærheten. Det er behov for minst to dugnadsfolk til å sikte sand og til å krafse når sanda er kjørt ut på vegen. Dugnadsgjengen får mat og timegodtgjørelse til eget lag eller forening.

Lørdag 20. og søndag 21. juli: kurs i stell og bruk av ljå og Trysilmesterskap i ljåslått

Kursleder er Bent Nilsen, og han er blant landets mest erfarne instruktører på området, med om lag 150 slåttekurs bak seg. Kurset er på lørdag kl. 10-16, med mulighet til å finpusse teknikken med Bent på søndag formiddag før Trysilmesterskapet som starter kl. 12. Mesterskapet i ljåslått har klasser for både damer, herrer, juniorer og lag.

Begge dager blir det også konkurranser i hestesko- og ballkast, natursti med mer. Du kan også følge merket sti til et bjørnehi (cirka 350 meter), besøke en håndverksutstilling, slappe av på slåttekaféen og kjøpe lodd.

Arrangører for kurs og slåttedagene er Østby historielag og Østby samfunnshus.

Åpne slåttedager i Kvannbekksetra

Med støtte fra Statsforvalteren i Innlandet holder vi i hevd cirka 15 mål slåttemark som med sitt mangfold av planter og insekter er regnet som en trua naturtype. Vedlikeholdet består av tradisjonell slått med ljå og tohjulstraktor, og hesjing eller bakketørking av graset som går til dyrefor. Her blir det slått i gammel stil, og alle som vil kan delta. Deltakerne får slåttegrøt og timegodtgjørelse til eget lag eller forening. Slåtten blir i dagene rundt Trysilmesterskapet. Nærmere tidspunkter blir kunngjort senere.

Torsdag 5. september: kulturminnedag om Halvor Flodens oppvekst i Kvannbekksetra

Halvor Flodens forfatterskap har utspring i miljøet på garden slik det var like før år 1900. Østby historielag holder nå på med å planlegge en minnedag, med tilskudd fra Kulturvernforbundet. Målgruppen er i første rekke skolebarn og pensjonister, men andre interesserte er også velkomne.

Har du spørsmål? Ta kontakt på 913 70 414 eller kvannbekksetra@online.no.