Internasjonalt i Løkjasvingen

Hvor i Bygda jobber det folk fra Italia, Spania, Danmark, Bulgaria, England, Norge, Sverige, Serbia og Tyrkia under samme tak? På Glunot!

Fire personer i pizzabakeri - Klikk for stort bildePrøvesmaking av glovarm, nystekt pizzabunn -. mmmmm. Fra venstre næringssjef Anja Holmøy Aamold, ordfører Turid Backe-Viken, daglig leder og eier Ramondo Arnone og produksjonsmedarbeider Kuba. Sarah Naomi Ørbæk Sørensen

Ordfører Turid Backe-Viken og næringssjef Anja Holmøy Aamold har vært på bedriftsbesøk på Glunot AS - en svært spennende og internasjonal bedrift i Trysil, slår de fast. Og næringssjefen oppsummerer:

På tiende året

Raimondo Arnone, også kalt Dino, etablerte Glunot AS i 2015. Da hadde han jobbet på Radisson Blu siden 2008. Glunot har fire fast ansatte, men de er så mange som ti i produksjonsperiodene. Da baker de opp mot 2 500 pizzabunner hver dag! Og sammen utgjør det et mini-Europa der i bakgården i Løkjasvingen. For de kommer fra Italia, Spania, Danmark, Bulgaria, England, Norge, Sverige, Serbia og Tyrkia!

170 000 pizzabunner

Etterspørselen etter glutenfrie varer øker stadig. Omsetningen har gått fra 3,6 millioner kroner i 2019 til 5,8 millioner i 2023. Antall solgte pizzabunner har økt fra 16 000 per år i starten til 170 000 i 2023.  Men Dino, medeier Mali Romestad og styreleder Bjørn Olsen forteller likevel om tøffe tider. Utfordringene etter pandemien, et ødelagt fryserom, høye strømpriser og lav kronekurs har gitt bedriften tøffe utfordringer de siste årene. De jobber nå knallhardt for at 2024 skal bli et år med positive tall. Trioen har klokketro på at det er liv laga for bedriften. De håper å kunne gjøre lokalene mer hensiktsmessige med bedre logistikk for å effektivisere produksjonen.

Mange stamkunder

Glunot AS er godt kjent langt utover Trysils grenser. De leverer pizzabunner, brød og bagetter til blant annet Egon restauranter, Samson bakeri og to sykehus i Nord-Trøndelag. Privatkunder kjører gjerne enkomst fra Hamar for å handle i butikken, og mange av hytteeierne og tryslinger er stamkunder.

Kostholdsveiledning

Dinos kompetanse er også ettertraktet. I tillegg til å være daglig leder, markedsfører, innkjøper, butikkansatt, sjåfør og ildsjel for å få ting til å skje i Løkjasvingen, reiser han rundt og holder kurs for Norsk Cøliakiforening. Med et økende antall glutenallergikere og voksende behov for kostholdsveiledning er det gull verdt å ha denne kompetansen i kommunen.

Ta turen

Har du ikke vært innom utsalget i Løkjavegen 16, så ta turen. Der bugner det av italienske godsaker og bakevarer uten gluten. Vi fikk blant annet smake på Dinos knekkebrød – knasende godt!

Vi heier på Glunot AS og ser om det er noe Trysil kommune kan hjelpe til med i den fasen de er nå, slik at denne bedriften består i Trysil i mange år framover!

Bildeglimt fra besøket på Glunot

Anja Holmøy Aamold