Knut Eggen får kulturprisen 2021

Hovedutvalg for oppvekst og kultur gir enstemmig Trysil kommunes kulturpris 2021 til Knut Eggen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Knut Eggen ved to stiskilt - Klikk for stort bildeKnut Eggen var svært sentral da Femundsstien som knytter Finnskogen sammen med Femundsmarka med merket tursti, ble anlagt. Bildet er fra da han var fremme i Søre Osen i 2016. Selfie - Alle de fem kandidatene som er nominert i år, er sterke kandidater. Men én skiller seg ut, sa Kirsten Winge, Sp da hun la fram hovedutvalgets forslag i møtet 19. oktober.

Begrunnelsen

Hovedutvalget begrunner tildelinga slik:

Knut Eggen har arbeidet utrettelig med å få tryslinger og andre ut på tur i skog og fjell. Han har gjennom en årrekke jobbet for å tilrettelegge natur og turer i den hensikt å ta vare på folkehelsen, gjøre naturen tilgjengelig på en skånsom måte og tydeliggjøre og ivareta gamle ferdselsårer som har vært viktige for Trysilsamfunnet og Trysilkulturen.

Han har gjort en formidabel innsats med tilrettelegging av Skagsvola, Trysils svar på Besseggen. Han har satt Trysil på turkartet. Han har også vært en ildsjel i DNT Engerdal og Trysil.

Og i tillegg har han vært en aktiv del av musikkmiljøet i Trysil med bandet Stringers.

Ein fjellets mann

Før hun la fram hovedutvalgets forslag, leste hun innledningen til diktet Pantebrev som Aasmund Olavsson Vinje skrev til konsul Thomas Heftye i november 1868:

Eg er som vel du veit, ein fjellets mann
og derfor dreg til fjells so tidt eg kan,
å friska meg på fly og bratte bryn
og sjå ikring meg alle store syn.

Forslaget som vakte applaus i kommunestyresalen og så ble enstemmig vedtatt, lyder:

Trysil kommunes kulturpris 2021 tildeles Knut Eggen.

Du verden!

Tradisjonen tro ringte utvalgslederen umiddelbart til prisvinneren og fortalte den glade nyheten. Han, kona Janne  og datteren Runa var på tur til Idre. Runa stanset bilen. Janne satte på høyttaleren og utvalgsleder Bjørn Erik Støa gjentok at Knut får kulturprisen i år.

- Du verden! Det setter vi stor pris på! sa Janne. Bjørn Erik leste begrunnelsen og Aasmund Olavsson Vinjes dikt før han gratulerte varmt. De i bilen applauderte og syntes det var en fin telefon å få.

Trysil kommune gratulerer Knut Eggen hjerteligst med kulturprisen!