Kommunedirektøren blir pensjonist fra nyttår

Jan Sævig har sagt opp sin stilling som kommunedirektør i Trysil kommune og blir alderspensjonist fra 1. januar 2025.

Jan Sævig på kontoret - Klikk for stort bildeJan Sævig fyller 67 år i september og går over i pensjonistenes rekker fra nyttår. Ramona Nordnes, Trysil kommune

- Min opprinnelige plan var å gi meg når jeg fyller 67 år i slutten av september. Men politisk ledelse ønsker at jeg blir i stillingen ut året slik at det ikke blir skifte av kommunedirektør midt i en hektisk og krevende budsjettprosess. Det har jeg sagt meg villig til, sier han.

Tre omganger

Jan Sævig ble første gang ansatt i Trysil kommune i august 1988. Da var han personalsjef, en stilling han hadde til juli 1990. Han kom tilbake som rådmann i mai 1997 og sluttet i oktober 2002 for å bli banksjef og senere regionbanksjef. Det var han til han igjen ble rådmann i Trysil kommune 1. januar 2016. Stillingstittelen ble endret til kommunedirektør 1. mai 2021.

I oppsigelsen sin skriver han:

Jeg vil benytte anledningen til å takke Trysil kommune for å få lov til å inneha en så spennende jobb i en flott kommune!

Rekrutteringsprosess

Årsaken til at han sier opp såpass lenge før han slutter, er at kommunen skal kunne starte rekrutteringsprosessen med mål om å få på plass en ny kommunedirektør fra årsskiftet 2024/2025.

- Hvordan den prosessen skal være, bestemmer kommunestyret på sitt sommermøte 17. juni, sier ordfører Turid Backe-Viken.

Jan Sævig
Kommunedirektør