Koselige aktiviteter på bo- og aktivitetssenteret

I avdeling 3 og 4 har de nå ei aktivitetsgruppe som organiserer aktiviteter for beboerne.

Rigmor Storsveen, Marlies van Pieterson, Tine Slettås Østerhaug og Malin Furuseth Forårsveen ved bord sammen med høne i bur - Klikk for stort bildeRigmor Storsveen og Marlies van Pieterson fra avdeling 3 og Tine Slettås Østerhaug og Malin Furuseth Forårsveen fra avdeling 4 utgjør aktivitetsgruppa sammen med Brit Jorun Nyhus og Anne-Marit Sakrisson fra institusjonskjøkkenet. Siv Bekkvang Stengrundet, Trysil kommune

Avdelingslederne i henholdsvis avdeling 3 Siv Bekkvang Stengrundet og avdeling 4 Sølvi Moberg sier at beboerne setter stor pris på aktivitetene og alle besøk av frivillige og ansatte som bidrar til å skape liv og røre på Trysil bo- og aktivitetssenter.

Faste aktiviteter

Her er noe av det som skjer:

• Lesevenn er et samarbeid med frivilligsentralen og biblioteket. Hver tirsdag kommer frivillige og leser for beboerne. Lesevennene leser både skjønnlitteratur, dikt, lokalhistorisk stoff og andre ting. Etterpå blir det en god prat om dagens tema.
  • Besøksvenn med hund er også et samarbeid med frivilligsentralen. Frivillig Helena Stengrundet og hunden Diza kommer to ettermiddager denne måneden til fellesstua i avdeling 4. Noen beboere får også besøk på rommet.
  • Frivillig Solveig Skjærstad synger på stuene i de to avdelingene hver mandag.
  • Tovertafel er montert i begge avdelingene. Det er et produkt som er utviklet for å stimulere og aktivisere personer med moderat til langt fremskredet demens, slik at deres hverdag får mer innhold. Det har mange spesialutviklede interaktive spill som i kraft av sin enkelhet bidrar til sosial integrasjon og hyggelige samlingsstunder rundt bordet. Spillene er utviklet sammen med brukere, pårørende og pleiepersonell.  Spillene handler om å ha det gøy og bli forundret og skaper i tillegg verdifulle stunder sammen med familie og personale.
  • Filadelfia i Trysil kommer og synger for beboerne den andre tirsdagen i måneden, først i avdeling 3, så i avdeling 4.
  • Fysioterapeut Hanna Vallinder trener med beboerne. I avdeling 3 er det gruppetrening. I avdeling 4 trener de i treningssalen. Treninga er tilpasset beboerne behov.
  • Trysil Ungdom med glede har korøvelse hver torsdag kl. 11 på arbeidsstua. Der er beboerne så heldige å få være  til stede. Og de er velkomne til å synge med.
  • Karoline Piro på kulturavdelingen kommer hver torsdag og underholder med sang og lesing på stuene i begge avdelingene.
  • Annenhver onsdag arrangerer frivilligsentralen formiddagstreff. Det er et uformelt treff der frivillige bidrar med fellessang, høytlesning eller liknende. I tillegg er det bevertning og hyggelig samvær.
  • Stort sett hver fredag er det bingo på arbeidsstua. Der kan deltakerne kjøpe kaffe og vaffel for 20 kr og bingoplater for 10 kr. I tillegg til spenninga rundt spillet blir det også mye prat og hygge.

Ekstrakos i februar

I februar har de i tillegg hatt besøk av høna Pip. Og de har laget fastelavnsris og bakt fastelavnsboller som de spiste lørdag 10. februar. Morsdagen søndag 11. februar feiret de med bløtkake. De skal også lage bordpynt til valentinslunsjen 14. februar da de feirer kjærligheten med nystekte vaffelhjerter og ei ekstra hyggelig ramme rundt måltidet.

Se månedsplanen i avdeling 3

Se månedsplanen i avdeling 4

Helena Stengrundet og hunden Diza på besøk på Trysil bo- og aktivitetssenter - Klikk for stort bildeHelena Stengrundet og hunden Diza er populære gjester på Trysil bo- og aktivitetssenter. Siv Bekkvang Stengrundet, Trysil kommune