Kulturkarusell på Innbygda SFO

På Innbygda SFO er andreklassingene piloter i vår! Ikke i fly, altså. Men på kulturkarusell i regi av kulturskolen. Kjempegøy!

Tre barn i malerfrakk får opplæring av kvinnelig lærer - Klikk for stort bildeKulturskolelærer Charlotte Nerberg kan male, og hun liker å lære det bort. Denne perioden har sommerfugl vært tema for de unge malerne på Innbygda SFOs dagtilbud. Øyvind Nordstrand, Trysil kommune

Kulturskolerektor Øyvind Nordstrand forklarer hvorfor:

Vi på Trysil kulturskole har rammeplanen vår at vi skal være ressurssenter innenfor kultur for hele kommunen – f.eks. for skoler og SFO. I den forbindelse kjører vi denne våren en pilot på en kulturkarusell som en del av tilbudet på SFO dagtid på Innbygda skole.

Mye forskjellig

Hver onsdag kl. 12 er fire kulturskolelærere på plass i SFOs lokaler med ulike kulturelle tilbud for andreklassingene som er på SFO da. Lærerne gir da ungene en enkel innføring og opplæring i blant annet tegning og maling, felespill og blåsepiano.

Fire på rad

- Vi deler SFO-barna inn i mindre grupper. De får mulighet til å delta på en og samme kulturaktivitet fire onsdager på rad før de bytter til annen aktivitet. Det er selve aktiviteten og forsmaken på den samt et møte med kulturelle og kunstneriske uttrykk som er målet med kulturkarusellen, og ikke nødvendigvis opplæringen, sier Øyvind.

Kreativiteten blomster

Men, som Øyvind legger til:

- Samtidig er det jo gøy å se mestringen og gløden hos 7-åringene - som når de får til å spille sanger sammen på et instrument og får male på ordentlig staffeli - og ikke minst den kreativiteten som på denne måten får blomstre hos barna.

Gull verdt

Og SFO-leder Elin Sundsbakken er veldig fornøyd med å ha kulturskolelærere med seg på laget.

- Vi har også en rammeplan som vi jobber etter – og i den er det slått fast at kultur skal ha en viktig plass i SFO. Da er det gull verdt for oss å få inn spisskompetanse på ulike kulturelle utrykk og fag fra kulturskolen. For en slik kulturell bredde har vi ikke i vårt faste SFO-personale. Kulturkarusellen er dermed en ordentlig vinn-vinn-situasjon, der de største vinnerne er barna, sier hun.

Kan bli mer

- Dersom kulturkarusellen vår blir populær og noe skolenes SFO-er vil har mer av, vil kulturskolen forsøke å få flere lærere og flere kulturfag inkludert fra høsten av. Og da vil vi i tilfelle jobbe for at det skal være kulturkarusell i SFO-tida på alle skolene til ulike perioder gjennom skoleåret, sier Øyvind.

Bildeglimt fra kulturkarusellen på Innbygda SFO

Øyvind Nordstrand