Landskap i Trysil er av nasjonal interesse

Ljøravassdraget og Støa kanal er blant kulturhistoriske landskap i gamle Hedmark fylke som er av nasjonal interesse.

Seks menn på veg opp til to andre på tømmerspillet på Støa kanal - Klikk for stort bilde Anne Norderhaug Sætre, Trysil kommune

Sammen med 15 andre landskap er dette områder med stor variasjon og med historier som strekker seg tilbake til steinalderen.

Nasjonal interesse

Det er Riksantikvaren som har ansvaret for å bidra til at de kulturhistoriske verdiene i landskapet blir tatt vare på. Nå er det, blant annet på bakgrunn av høringsinnspill, konkludert med hvilke landskap i Hedmark som skal inngå i den landsomfattende oversikten (KULA-registeret). Oversikten viser landskap med store verdier. Ofte er det de menneskeskapte sporene som gjør landskapet ekstra spennende og som gir et lokalt særpreg og grunnlag for verdiskaping og utvikling.

Landskapene

Landskapene i Hedmark er rike i variasjon. Riksantikvaren nevner blant annet landskap som har hatt svedjebruk, gruvedrift, seterdrift og maktkamp mellom konge og Hamarbisp på 1200-tallet, som fortsatt kan ses i landskapet.

Dette er de 16 landskapene:

• Vangrøftdalen og Kjurrudalen i Os kommune
  • Storbekkhaugan i Tynset kommune
  • Kvikne i Tynset kommune
  • Vingelen og Tolga i Tolga kommune
  • Tufsingdalen og Korssjøen i Os kommune
  • Svahken sijte i Engerdal kommune
  • Nordre del av Rendalen Østfjell i Tolga, Tynset og Rendalen kommuner
  • Sølensjøen og Isteren i Engerdal og Rendalen kommuner
  • Unsetgrenda og Unnsetbrenna i Rendalen kommune
  • Storhøa, Snertådalen og Lerådalen i Engerdal og Trysil kommuner
  • Koppangsøyene i Stor-Elvdal kommune
  • Ljøravassdraget og Støa kanal i Trysil kommune
  • Vangsåsen i Hamar og Løten kommuner
  • Steinsodden, Mjøskastellet og Ringsaker kirke i Ringsaker kommune
  • Tingnes, Helgøya og Stange Vestbygd i Stange og Ringsaker kommuner
  • Grue Finnskog i Grue kommune

De 16 landskapene som er valgt ut skal vise viktige trekk ved kulturhistorien som preger landskapet i Hedmark. De viser ulik ressursutnytting, næringstilpasning og hvordan mennesker har satt sine spor i landskapet.

Riksantikvaren oppfordrer kommunene og andre myndigheter til å forvalte landskapene slik at de kulturhistoriske verdiene blir godt ivaretatt når bruk og utvikling planlegges.

Les mer på Riksantikvarens side.

Rapport

I rapporten Kulturhistoriske landskap av nasjonal interesse i Hedmark står det blant annet om Ljøravassdraget og Støa kanal - fløtingslandskap i de østligste skogene.

Gå til rapporten.