Lærerikt om dyrking av grønnsaker

Miljøukas første spennende foredrag var Dyrking i drivhus ved Silje Skogstad.

Seks kvinner står ved siden av hverandre - Klikk for stort bildeHer er arrangøren Trysil hagelag med foredragsholderen. Silje Skogstad er nummer tre fra venstre. Anne N. Sætre, Trysil kommune

Silje Skogstad er fra Jordet i Trysil og har dyrket grønnsaker i egen hage i flere år.

Inspirerende

Til foredraget 4. mai kom det rundt 45 personer som fikk høre om hennes erfaringer og hele prosessen fra såing fram til høsting. Et lydhørt og interessert publikum fikk masse gode tips, og dagens temaer var blant annet forberedelser av jorda, temperatur og vanning.

- Her er det mye jobb og lidenskap som ligger bak. Med seg hadde hun masse fine inspirasjonsbilder fra egen hage, forteller kultursjef Anne Sætre.

Har utvidet

Silje bor på et boligfelt, og det hele startet med dyrking av tomatplanter som hun bar ut og inn av huset. Ønsket om et eget drivhus kom ganske raskt, og nå har familien drivhus på sjette året. Familien produserer mye mat, så i vår har de utvidet drivhuset sitt.

- Egenproduserte grønnsaker er viktig i dagens samfunn - dette brenner jeg for! sier Silje.

Dyrking i drivhus

Silje dyrker mest tomater, agurk, chilli, paprika og aubergine. Hun prøver gjerne noe nytt hvert år, og blant annet så har hun dyrket fram vannmelon. I tillegg til grønnsaker, så sår hun også litt blomster.

Kjøkkenhage

På eiendommen i Jordet har hun også en stor kjøkkenhage.

- Det er mye man kan dyrke utenfor et drivhus og som går ganske bra. Vi dyrker poteter, erter, bønner, pastinakk, gulrot, purreløk, hvitløk, løk og kål som er en lettdyrket grønnsak. Det er så mye man kan få til, forteller sier Silje.

Hagebesøk

Arrangøren er svært fornøyd med foredraget og oppmøtet. I august kommer Trysil hagelag til å invitere til et hagebeøk hjemme hos Silje.