Lenge siden du tok kikhostevaksine?

Voksne bør ta oppfriskningsdose mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio hvert tiende år ifølge anbefalingene fra Folkehelseinstituttet.

Hanna Rydløv - Klikk for stort bildeKommuneoverlege Hanna Rydløv minner om anbefalt revaksinering av barnevaksinen mot stivkrampe, difteri, kikhoste og polio. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

Nå er det kikhoste som er mest omtalt i media. Men kikhostevaksinen inneholder også vaksine mot stivkrampe, difteri og polio.

Kikhoste

- Kikhoste, eller 100-dagershosten, kommer i omganger. Det rapporteres om økte tilfeller noen steder i Norge, også i Innlandet. Sykdommen sprer seg mer og er vanligere i vinterhalvåret, men den kalt altså blusse opp uansett årstid, sier kommuneoverlege Hanna Rydløv.

Kikhostevaksine

- Vi er vaksinert mot kikhoste i barnevaksinasjonsprogrammet, men vi bør ta oppfriskningsdose.  Vaksinen beskytter ikke helt fra sykdommen, men den får et mildere forløp. Det fører til mindre spredning og bedre beskyttelse for de minste barna som ikke er vaksinert ennå og som har mer følsomme luftveier, sier Hanna.

Bestill resept

De som vil ha oppfriskningsdose mot kikhoste, bestiller resept av fastlegen sin - eller annen lege hvis du ikke har fastlege - enten ved vanlig konsultasjon, telefonkonsultasjon, eller e-konsultasjon hos de legene som tilbyr det. Så henter du vaksinen på apoteket og går på laboratoriet på legesenteret for å få satt den.

Du bestiller time på tlf. 62 45 78 50 mandag-fredag kl. 8-11 og 12-15. Laboratoriet er åpent mandag-fredag kl. 8-15.

Les mer om oppfriskningsvaksiner til voksne på Folkehelseinstituttets hjemmeside.