Linda Eide får Skjæraasenprisen 2024

Norges mest engasjerte og engasjerende språkmenneske får Skjæraasenprisen 2024. Gratulerer så mye, Linda Eide!

Linda Eide på Teams i kommunestyresalen. Anne N. Sætre og Bjørn Erik Støa står ved siden av lerretet. - Klikk for stort bildeLinda Eide ble rørt av skrytet hun fikk i begrunnelsen til styret for Skjæraasenprisen, her ved kultursjef Anne N. Sætre og politiker Bjørn Erik Støa. Ramona Nordnes, Trysil kommune

Prisvinneren ble offentliggjort i kommunestyremøtet 19. mars og ble møtt med stående applaus fra salen da hun dukket opp på skjermen.

Paff vinner

- Du ble litt paff da vi kontaktet deg om tildelinga første gangen, sa kultursjef Anne N. Sætre da og prisvinneren deltok på Teams.

- Jeg ble enda paffere nå. Det er ikke bare bare for en vestlending å høre så mye skryt, sa Linda etter at kultursjefen hadde lest begrunnelsen.

Rett i sjelen

Linda fortalte at hun hadde lært noter til Danse mi vise, gråte min sang. Og tidligere på dagen 19. mars hadde hun lest Du ska itte trø i graset for sin kjære fra Sverige.

- Vi begynte å grine begge to. Den er så god den teksten. Den står seg så godt og enda mer aktuell i dag. Den er fascinerende i sin enkelhet. Den går rett i sjelen. Det er mye å leve opp til for å si det mildt, sa Linda.

Blokkfløyte

Linda sa at hun ofte tar fram Danse mi vise, gråte min sang. Hun har til og med akkompagnert Herborg Kråkevik på den.

- Jeg kan spille den på blokkfløyte for dere hvis forsamlingen har ekstremt lyst til å høre den, sa hun. Og det var klart de ville. Men av en eller annen grunn kom ikke Lindas garantert flotte blokkfløytespill fram til Trysil.

- Jeg skal klage til Microsoft, smilte Linda og lovet å spille den når hun kommer til Trysil 5. oktober for å motta prisen på festforestillinga på Skjæraasendagene - kulturfest i Trysil.

Begrunnelse

Her er juryens begrunnelse for å gi Skjæraasenprisen 2024 til Linda Eide:

Linda Eide har gjennom flere år vært en fremragende formidler av språk, dialekt, litteratur, kultur og historie. Hennes humoristiske innfallsvinkler viser hun både på tv, i radio, i bøker og på scenen. Hun har en helt egen evne til å hente fram kjente og ukjente temaer som hun med sin nysgjerrige og lekne tilnærming presenterer på lærerike og underholdende måter. I likhet med Einar Skjæraasen formidler hun på en slik måte at folk kjenner seg igjen og gjør dermed innholdet tilgjengelig for mange. På hver sine måter legger begge vekt på at alle mennesker og alt liv skal vises respekt og gis en plass. Med et åpent sinn oser hun av vitebegjær og fortellerglede når hun tar for seg spørsmål om alt fra små finurligheter i språket til livets store mysterier.

Linda Eide er en ivrig dialektbruker, noe også Skjæraasen var i deler av sin diktning. Et virkemiddel som setter et tydelig særpreg på Skjæraasens lyrikk og Eides formidling. Gjennom sitt språk setter de på hver sin måte ord på og får fram nyanser i språk og tematikk på en helt spesiell måte. Da får både det nære og det store sin plass i lyset. Selv om tematikken i Skjæraasens dikt ofte var alvorlig, brukte han humor som et redskap for å nå ut til leseren. Den humoristiske innfallsvinkelen er også noe av det som gjør Linda Eides metoder så engasjerende og virkningsfulle. Kanskje deler de to her en måte å se verden og møte utfordringer på.

Sinn

Etter første del av begrunnelsen leste Tone Odden Einar Skjæraasens Sinn:

Som en strengelek vil jeg være
med strengene spent
under altets myke fingre.

Som en sjø vil jeg være:
fremkalle himmelen over meg
og jorden omkring meg,
åpne meg for stormen
og stillheten.

Som et berg vil jeg være,
lydvár for alle rop
mot mitt hjerte,
som en skog
med dager av fred.

Her er jeg
og vender mitt ansikt
mot støv og stjerner.

Vise tel sjøltrøst

Og etter andre del av begrunnelsen leste hun Einar Skjæraasens humoristiske og håpefulle Vise tel sjøltrøst:

De'r je som eig ‘na rare biten
jord tå Norges rike
med hus på tuft
og luft og duft
og gras og ugras og deslike.

De'r kua mi som ørter finn-skjegg
og er tynn å ta i
og kalver smått,
og mjølker blått
som mårråshimmelen i mai.

De'r låven min som er så gromt
et spell for vinter-været.
Når snø og vind
stryk ut og inn
læt inga hardingfele bæ're.

De'r kjerring-kroken min som vev
i søvn om pels og ringer,
men våkner brått
i smått og grått
te sild og velling, bån og binger

Lell legg je inn e klype snus
og trur på Paradiset.
Å, store ting,
da syng det kring
min eiendom e anna vise.

De'r je som har no' fint på lur
innunder panne-lokken:
Nytt brygg ska' bli,
da ska' je ri
napoleonsk på mønsås-stokken.

De'r je som skal få kjerring-skrukka
fin og fjong i fjøra
– og heis 'a opp
og i galopp
ut gjønnom kjørkje-bygda kjør 'a.

De'r je som ska' fordrive sten
og rykkje rot og stubbe.
Da, arme mann,
ta hatt i hand
og skvett tur vegen for en gubbe!

Se offentliggjøringa og intervjuet med Linda Eide på kommune-TV

Festforestillinga

Festforestillinga består av to avdelinger. I den første urframfører Erik Lukashaugen med band viser av Einar Skjæraasen som Erik har tonesatt. I den andre får Linda Skjæraasenprisen, holder språksjov og spiller blokkfløyte.
Billetter får du kjøpt på servicetorget i Trysil rådhus (mandag-fredag kl. 10-15), på trysilkino.no og i eBillett-appen. Og om det mot formodning ikke blir utsolgt, blir resten solgt i kulturhuset Hagelund før forestillingen 5. oktober.

Billettene koster 350 kr for voksne, 320 for honnør og 200 for alle under 20 år.

Les om Erik Lukashaugens Skjæraasen-prosjekt på kommunens hjemmeside

Kjøp billett til festforestillinga på trysilkino.no