Matutdeling alle torsdager unntatt 4. juli

Det er igjen mulig å hente gratis mat på torsdager kl. 14-15 i andre etasje i Liavegen 20 B, bare ikke 4. juli.

Rød to-etasjes bygning med skilt med teksten trysilkulturskole på - Klikk for stort bildeMatutdelinga er i andre etasje i denne bygningen. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

- Vi hadde håpet å ha matutdelinga oppe hver torsdag i sommer, men 4. juli klarer vi dessverre ikke å bemanne opp, sier Barbara Koller på Nav Trysil.

Bra mat

Det er Coop Mega som donerer maten vi gir bort. Frivilligkoordinator Ester Borg Rasmussen sier at selv om holdbarhetsdatoen er nær, er kvaliteten på matvarene god. Det er også mulig å fryse dem ned for senere bruk.

- Hvor mye og hva slags mat vi får, varierer. Mest vanlig er brød, fisk og kjøtt i ulike varianter, noen meieriprodukter, grønnsaker og ferdigretter. Vi kan vi ikke garantere at vi får inn nok til alle som vil ha, men vi forsøker å fordele det vi har ut fra hvor store familiene er, sier hun.

En håndsrekning

- I ei tid med høye utgifter til blant annet drivstoff, renter, mat og strøm er det mange som kan trenge en håndsrekning i hverdagen. I tillegg er det uheldig med så stort matsvinn som vi har her i landet. Med Matutdeling Trysil ønsker vi å gjøre noe med begge disse utfordringene, sier Ester.