Minneord om Gerd Elise Storvik

Her er ordfører og varaordførers minneord om vår tidligere varaordfører Gerd Elise Storvik

Portrettbilde av Gerd Elise Storvik - Klikk for stort bildeGerd Elise Storvik, SV ble valgt til varaordfører i Trysil etter valget i 1991 og satt i vervet til valget i 2007. Stine Akre

Minneord om Gerd Elise Storvik

Gerd Elise Storvik sovnet stille inn 26. september 2023 etter en tids sjukdom. Om hun gikk stille ut av tiden, har hun heldigvis for oss i Trysil ofte vært høylytt og tydelig i sitt brennende og store engasjement for sine sambygdinger, for kvinner og miljø, for utviklingen i Trysil, Norge og verden. Ved hennes bortgang har Trysil mistet en markant, tydelig og omsorgsfull innbygger og stemme i den offentlige debatten. Fra hun kom flyttende til Trysil i 1974, gjennom sine mange år som lokalpolitiker – ja gjennom nesten hele sitt voksne liv – har Gerd Elise satt farge på Trysil.

Engasjementet har vært grenseløst og gjennomgripende. Politikk er å ville, sa Olof Palme i en tale i 1964, og Gerd Elise har villet! Utallige forslag, taler, aksjoner og samtaler har hun ført for å trekke verden i en mer solidarisk og miljøvennlig retning. Det er ittno som kjem tå seg sjøl, kanskje det var trønderen i Gerd Elise som visste at samhold og samarbeid er oppskriften for å få omsatt mål til praktisk politikk.

Ved valget i 1991 fikk Arbeiderpartiet under 50 % av stemmene i Trysil, og partiet hadde ikke lenger flertall alene. Gjennom forhandlinger med SV ble partiet tildelt varaordføreren, og Gerd Elise Storvik ble i 1991 historiens første kvinnelige varaordfører i Trysil. Hun ble sittende i hele 16 år som varaordfører; 8 år under ordfører Arvid Nyberg og 8 år under Ole Martin Norderhaug.

Om samarbeidet med Arvid Nyberg skrev Gerd Elise selv følgende: «Vi kunne ofte ha ulike politiske meninger om en sak, og jeg tror Arvid noen ganger kunne tenkt seg en varaordfører som oftere snakket med innestemme og var mer føyelig. Jeg kunne irritere meg grenseløst når han noen ganger stjal mine politiske poenger. Men det gjorde ikke så mye – jeg opplevde at vi hadde en grunnleggende tillit til og respekt for hverandre».

Gerd Elise var høyt respektert av sine kolleger i lokalpolitikken, partikamerater, administrasjon og av tryslingene. Hun var visjonær, konstruktiv og uredd. Gerd Elise var i sin siste periode leder for utvalget som skulle utrede ny skolestruktur og la fram sin rapport i 2007. I Østlendingen sto det følgende: «Det er lærerne som har styrt skolen i Trysil, ikke kommunen. Det kan bli annerledes heretter», sier Gerd Elise Storvik (SV), selv lærer og dessuten leder i utvalget som har diskutert skolestrukturen i Trysil.  I rapporten pekte hun blant annet på at økonomi er lite tess som argument for å endre skolestrukturen. Skolekvaliteten må utvikles ut fra at Trysil er og blir en småskole-kommune, og at det blir viktig å øke kompetansen på lærere og kvalitet på skoler og utstyr for å kunne oppfylle kunnskapsløftet.

- Skolene i Trysil er små og spredt. Det er slik vi bor, og det kan vi ikke gjøre til et problem, sier Storvik. - Samtidig blir det ganske meningsløst når vi politikere diskuterer opprettelse av et rovviltsenter i Østre Trysil for å skape økt virksomhet og tilflytting, og på den andre sida vurderer å legge ned skolen i Ljørdalen.

Rovviltsenteret ble aldri realisert og Ljørdalen skole ble etter hvert lagt ned.

Gerd Elise var svært opptatt av lokaldemokratiet og folkestyrets kår. Hun var opptatt av at folk skulle høres, tas med på råd og ha mulighet for å fremme sine synspunkter. Dette var noe hun fremhevet da hun var varaordfører. Det har også vært ei rettesnor hun har oppfordret sine arvtakere til å følge: I et demokratisk samfunn er det et prinsipp at de som blir berørt av et vedtak, skal bli hørt og kunne ha innvirkning. Ingen kommer unna politikken!

Folk skal behandles likt, møtes som likeverdige, ses og høres – mangfoldet og takhøyden skal være romslig. Solidariteten og rausheten skal blomstre. Vi vil minnes Gerd Elise Storvik som en fargerik, klar og engasjert sambygding, som har gjort Trysil bedre, varmere og stavtaket foran! På vegne av Trysil kommune lyser vi fred over Gerd Elise Storviks minne.

Erik Sletten, ordfører og Stine Akre, varaordfører i Trysil