Minneord om Sigrid Elida Vaagen Bryn

Her er varaordførerens minneord om kulturprisvinner Sigrid Elida Vaagen Bryn som gikk bort 9. juli i år.

Sigrid Elida Vaagen Bryn mottar kongens fortjenstmedalje i sølv i 2013 - Klikk for stort bildeSigrid Elida Vaagen Bryn fikk Trysil kommunes kulturpris i 2007. På dette bildet ble hun tildelt kongens fortjenstmedalje i sølv i 2013. Grete Myrvold Rydje

Til minne om Sigrid Elida Vaagen Bryn

Ved Sigrid Elida Vaagen Bryns bortgang har Trysil mistet en av sine store ildsjeler og foregangskvinner. Sigrid har vært et arbeidsjern og stått på i alle år for sine hjertesaker. I 2007 ble Sigrid Bryn tildelt Trysil kommunes kulturpris. I begrunnelsen for utdelingen heter det:

«Sigrid Vaagen Bryn var med og stiftet demensforeningen i Trysil. Gjennom en årrekke har hun gjort en stor innsats for å gi demente en meningsfylt hverdag. Hun har også utrettet mye i Trysil bygdekvinnelag, i Trysil husflidslag, på Trysil bygdetun, i Ungdomslaget Flendølen og på kafferasten på Misjonshuset. Videre har hun vært pådriver for å få laget boka Tradisjonsmat, og hun var aktiv med da Flendalsdelen av Trysilboka skulle skrives og utgis.»

Sigrid Bryn har vært viden kjent i kommunen vår for sitt engasjement og for sin godhet og omsorg for andre. Gjennom alle årene som leder av demensforeningen satte Sigrid i gang flere prosjekter som sangprosjektet toner i glemselens toner og gå-grupper tilknyttet sykehjemmets demensavdeling. Med sin iherdige innsats og inkluderende vesen var Sigrid med på å bygge ned tabuer knyttet til demens og viktigheten av å gi alle, uansett funksjonsnivå et godt og innholdsrikt liv.

Sigrid har vært en svært tydelig tradisjonsbærer i vårt lokalsamfunn. Hun strikket et stort antall egendesignete Flendalsvotter. Det er mange som har varme hender på grunn av Sigrid. Gjennom arbeidet med boka Tradisjonsmat som første gang ble utgitt i 1993 har også Sigrid bidratt til at vi kjenner og kan gjenskape matopplevelser som ellers ville ha kunnet gå tapt.

Trysil kommune vil minnes Sigrid Vaagen Bryn med glede og i takknemlighet for den store innsatsen hun har lagt ned i og for lokalsamfunnet vårt. Våre tanker går til hennes nærmeste familie og alle som har jobbet tett sammen med Sigrid i lag og foreninger. Vi lyser fred over Sigrids minne.

På vegne av Trysil kommune

Stine Akre