Rekonstruksjon av åstedet var en av oppgavene elevene fikk prøvd seg på.
Gry Torgals, Trysil kommune
- Må en tentamen alltid bestå i å sitte i timesvis med tunge oppgaver? spør lærer Øivind Stengrundet og svarer selv: Ikke på Trysil ungdomsskole! For andre året på rad har de laget en alternativ tentamen på åttende trinn og kalt det fagdager.
Mordgåte
- Oppgava i år var ei mordgåte der elevene fikk i oppdrag av politiet å etterforske mordet på en lærer. De ble ledet inn til et åsted der de fikk ta bilder, og så startet jobben med å undersøke ulike deler av hendelsesforløpet. De fikk utdelt avhørsrapporter av de fem mistenkte, i tillegg til at de hver dag fikk en ny utgave av lokalavisen Tryslingen der det kunne være spor å finne, sier Øivind.
Tre dagers etterforskning
I løpet av tre dager var elevene innom mange ulike aktiviteter knyttet til mysteriet.
- De rekonstruerte åstedet ved hjelp av enkle materialer, gjennomførte en matteprøve som opptak til politikorpset, jogget en potensiell rute for en av de mistenkte for å sjekke alibi, skrev brev til Interpol på engelsk og laget sin egen pressekonferanse om mordet, for å nevne noe, sier Øivind.
Stort engasjement
Til sammen har elevene jobbet tverrfaglig med oppgaver innen mange flere fag enn de ville gjort på en tentamen, og engasjementet har vært stort.
- Som avslutning måtte hver gruppe skrive sin egen rapport og konkludere med hvem av de mistenkte de mente er den skyldige. Så gjenstår det å se om “politiet” kommer fram til en endelig konklusjon, sier Øivind.
Lokalavisen ble studert nøye på leting etter spor i mordmysteriet på skolen der en lærer var drept og fem var mistenkt.
Gry Torgals, Trysil kommune
Fant de den utløsende opplysningen i lokalavisen, den som fjernet siste tvil om hvem som er morderen?
Gry Torgals, Trysil kommune