Mord på tentamen

Elevene på åttende trinn har vært mordetterforskere. Snakk om alternativt og spennende tentamensopplegg!

Modeller av åsted for mord - Klikk for stort bildeRekonstruksjon av åstedet var en av oppgavene elevene fikk prøvd seg på. Gry Torgals, Trysil kommune

- Må en tentamen alltid bestå i å sitte i timesvis med tunge oppgaver? spør lærer Øivind Stengrundet og svarer selv: Ikke på Trysil ungdomsskole! For andre året på rad har de laget en alternativ tentamen på åttende trinn og kalt det fagdager.

Mordgåte

- Oppgava i år var ei mordgåte der elevene fikk i oppdrag av politiet å etterforske mordet på en lærer. De ble ledet inn til et åsted der de fikk ta bilder, og så startet jobben med å undersøke ulike deler av hendelsesforløpet. De fikk utdelt avhørsrapporter av de fem mistenkte, i tillegg til at de hver dag fikk en ny utgave av lokalavisen Tryslingen der det kunne være spor å finne, sier Øivind.

Tre dagers etterforskning

I løpet av tre dager var elevene innom mange ulike aktiviteter knyttet til mysteriet.

- De rekonstruerte åstedet ved hjelp av enkle materialer, gjennomførte en matteprøve som opptak til politikorpset, jogget en potensiell rute for en av de mistenkte for å sjekke alibi, skrev brev til Interpol på engelsk og laget sin egen pressekonferanse om mordet, for å nevne noe, sier Øivind.

Stort engasjement

Til sammen har elevene jobbet tverrfaglig med oppgaver innen mange flere fag enn de ville gjort på en tentamen, og engasjementet har vært stort.

- Som avslutning måtte hver gruppe skrive sin egen rapport og konkludere med hvem av de mistenkte de mente er den skyldige. Så gjenstår det å se om “politiet” kommer fram til en endelig konklusjon, sier Øivind.

Gutt leser en utgave av Tryslingen - Klikk for stort bildeLokalavisen ble studert nøye på leting etter spor i mordmysteriet på skolen der en lærer var drept og fem var mistenkt. Gry Torgals, Trysil kommune
Gutt leser i magasin - Klikk for stort bildeFant de den utløsende opplysningen i lokalavisen, den som fjernet siste tvil om hvem som er morderen? Gry Torgals, Trysil kommune