Møtte Rotevatn om Klarälvslaksen

Gjeninnføring av Klarälvslaksen var tema på et digitalt møte med klima- og miljøministeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Møtedeltakere i digitalt møte - Klikk for stort bildeOrdfører Erik Sletten, varaordfører Stine Akre, Engerdals ordfører Line Storsnes og rådgiver i miljø- og naturforvaltning Øivind Løken i digitalt møte med klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (nederst til høyre på skjermen). Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune

Trysil og Engerdal kommuner og Statsforvalteren i Innlandet ønsket svar på tre spørsmål:

• Hva er status for arbeidet med å reetablere laksestammen i Klarälven og Femund-/Trysilvassdraget?
  • Hva gjør ministeren og norske miljømyndigheter av grenseoverskridende, varige tiltak for å bevare og gjeninnføre denne ”kongen blant konger”; Klarälvslaksen?
  • Hvordan sikre kontinuiteten med laksearbeidet blant annet gjennom involvering og medvirkning av kommunene langs vassdraget?

Det fikk de ikke i møtet 7. oktober, men klima- og miljøministeren takket for nyttig informasjon og sa at de bare kunne sende inn spørsmål de måtte ha i etterkant, så skal de få skriftlige svar.

Møtedeltakere

Våre representanter på møtet var miljø- og landbruksdirektør Håvard Elstrand, avdelingsdirektør vannforvaltning og forurensning Tore Pedersen og seniorrådgiver vannforvaltning og forurensning Ola Hegge fra Statsforvalteren, ordfører Erik Sletten, varaordfører Stine Akre og rådgiver natur- og miljøforvaltning Øivind Løken fra Trysil kommune og ordfører Line Storsnes og konsulent Katrine Kleiven fra Engerdal kommune.

Nordens lengste vassdrag

Erik Sletten begynte med et kort informasjon om vassdraget og laksen. Fra Femund til Vänern er elva vår 720 kilometer lang. Det er Nordens lengste vassdrag. Den lakseførende strekningen var i sin tid på 400 kilometer noe som gjorde Klarälvslaksen til en av de mest langtvandrende stammene i Norden.

Få igjen

Det er ikke mange ferskvannsstasjonære, storvokste laksestammer igjen i Europa. Norge har to; bleka og namsblanken. I Vänern er det igjen to av fem; Klarälvslaks og Gullspånglaks.

- Bevaringsverdien er svært høy, slo Erik fast.

Två länder - en elv

Ola Hegge hos Statsforvalteren informerte om prosjektet Två länder - en elv og sa blant annet at en mulighet til å reetablere laksestammen på norsk side er å frakte den i bil fra kraftverket i Høljes og forbi kraftverket i Lutufallet. På den turen kan den også behandles med f.eks. klor for å eliminere gyrodactylus. I en etableringsfase kan yngelen samles i et norsk genbankanlegg.

Mot slutten

De ser nå på muligheten for å gjenskape vassdragsskillet mellom Femund-/Trysilvassdraget og Glommavassdraget ved å tett den gamle tømmerrenna ved Feragen. Den ble laget for å frakte tømmer til Røros i sin tid. Prosjektet går mot slutten og skal oppsummeres i en sluttrapport i vinter med påfølgende sluttkonferanse. Han ønsker signal fra departementet på hvordan bør gripe det an med tanke på en avtale mellom Norge og Sverige. Det fikk han ikke i dette møtet.

Store spørsmål

Erik Sletten sa at reetableringa av laksen i Femund-/Trysilvassdraget handler om tre store spørsmål; miljø, økonomi og kultur.

Rotevatn sa at saken har flere sider som de må se nøye på, blant annet faren for smitte med gyrodactylus og andre sykdommer og viste til en rapport fra Miljødirektoratet som konkluderer med at en gjeninnføring av laksen her vil være negativt med tanke på det biologiske mangfoldet og smitte.

Hvem skal betale?

Ministeren lurte på hvem som eventuelt skal betale for å fange voksen laks hvert år og frakte dem forbi kraftverkene i Høljes og Lutufallet. Trysil-ordføreren er helt klar på det:

- De som har sørget for problemene og som har produsert kraft og hatt inntekter av det i 100 år, sa han.

Miljøstatus

Erik Sletten mener at en gjeninnføring av laksen i Femund-/Trysilvassdraget vil bidra til å nå målet om at elva igjen skal få en god status.

- Miljødirektoratet mener at vi i stedet bør senke målet. Det er en underlig tilnærming. Jeg er forskrekket over at de mener at måten vi skal nå miljømålene vi har satt oss, er å senke dem, sa han.

Intet nytt

Etter møtet sa Line Storsnes at det ikke hadde brakt noe nytt under solen.

- Det bar preg av at statsråden er på veg ut. Vi kommer til å be om et nytt møte med den nye ministeren, sa hun.

På kartet

Erik Sletten sa at saken ikke er avblåst, Miljødirektoratets rapport til tross.

- Men saken flyter, og vi må sørge for å holde den på kartet. Når prosjektet Två länder - en elv er ferdig, må det avløses av et nytt prosjekt. Vi må være tålmodige og fortsette å samhandle med Statsforvalteren i saken, sa han.

Direktoratets forslag

I rapporten fra Miljødirektoratet står det blant annet: Det foreslås at et eventuelt videre samarbeid om Vänerlaksen skal ha som målsetting å gjenoppbygge bestanden på svensk side av vassdraget. Det har ikke ordførerne i Trysil og Engerdal tenkt å nøye seg med. De vil ha laksen tilbake i vassdraget på norsk side.

Se Miljødirektoratets rapport om gjeninnføring av laks i Femund-/Trysilvassdraget (PDF, 2 MB)

Se brevet der ordførerne i Trysil og Engerdal ba om et møte med statsråden om gjeninnføring av laks i Femund-/Trysilvassdraget (PDF, 160 kB)