Nå har vi dagsturhytte

Rundt 115 personer var med på den trivelige, offisielle åpningen av dagsturhytta i Grimsåsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Mennesker i skogen ved en hytte - Klikk for stort bildeDagsturhytta er i Grimsåsen - et fint turområde like ved Nysted barnehage i Innbygda. Sølvi Eide Søgaard

Trysil kommune sin dagsturhytte åpnet 1. desember 2022.

Åpninga

- 30 unger fra Nysted barnehage, 50 andreklassinger fra Innbygda skole og en rekke voksne var på plass under den trivelige åpningen. Ordfører Erik Sletten trakk i den røde sløyfa og erklærte dermed dagsturhytta for offisielt åpnet, forteller kultursjef Anne Sætre.

Taler

Som seg hør og bør på en åpning av en dagsturhytte, ble det også holdt flere taler:

• Anne Sætre, kultursjef i Trysil kommune
  • Ole Petter Blestad, prosjektleder bygg i Trysil kommune
  • Johan Mjørud, Norsk Tipping
  • Anja Holmøy Aamold representerte Sparebankstiftelsen Hedmark
  • Tuva Eikelid, Innlandet fylkeskommune

Fun facts:

• Trysil er den tredje kommunen i Innlandet og den første kommunen i gamle Hedmark fylke som åpner dagsturhytte.
  • Dagsturhytta er designet av Ram arkitekter.
  • Hytta ble levert i fem elementer og ble satt opp og montert ferdig på bare fem timer.
  • Det er solcelle på hytta til taklys som tennes automatisk av en bevegelsessensor.
  • I hytta ligger det en gjestebok som vi oppfordrer alle besøkende å skrive i.
  • På kvelden blir det veldig mørk langs stien til hytta, så ta gjerne med hodelykt hvis du vil gå dit på kvelden. Det er ikke lys i den gamle lysløypa.

Litt praktisk info

Nå står hytta åpen og kan brukes som turmål av alle. Ta gjerne med niste og egen ved til ovnen. I vinter vil det bli kjørt opp langrennsspor til dagsturhytta.

Vil du være fadder?

- Trysil kommune er eier av hytta, og vi kommer til å lyse ut om noen lag/foreninger ønsker å ta oppdraget med tilsyn av hytta. Mer informasjon om dette kommer. Men hvis det allerede nå er noen som er interessert i å ha tilsyn eller være fadder for hytta, så ta kontakt med kulturavdelingen. Dagsturhytta kan brukes av alle, men alle må også bidra med å ta godt vare på den, sier Anne.

Bildeglimt fra åpningen

God tur til dagsturhytta!

Anne Norderhaug Sætre
Kultursjef