Ni fornøyde dirigentspirer

Nå har vi flere glade dirigenter på gang her i Trysil. Takk til Mick Aspen Melby som kom og virkelig inspirerte dem!

Deltakere og kursleder - Klikk for stort bildeNi ivrige dirigentspirer på kurs med Mick Aspen Melby (til høyre). Fra venstre: Rune Mobæk, Eline Sandbakk, Per Gjermund Skaaret, Berit Haslie, Anne Norderhaug Sætre, Lotte Sørli, Hege Nylund, Odd Loke Lokholt og Anne Nylund. Tone Sønstebø
Prosjektleder Tone Sønstebø rapporterer fra dirigentkurset:

Søndag 8. mai møtte ni spente dirigentspirer opp i kulturhuset Hagelund til grunnkurs i dirigering. Instruktør var den utflyttede tryslingen Mick Aspen Melby. Han har seks års høyere utdanning innen kordirigering fra Norges musikkhøgskole og var dermed særdeles godt kvalifisert for jobben.

Aktive musikere

Med unntak av en er alle kursdeltakerne bosatt i Trysil. De er alle aktive innen sang og musikk, på ulike områder. Noen driver også med det i jobbsammenheng. Dirigentambisjonene er forskjellige, men felles for alle er at de ser at det kan være nyttig å kunne slå i gang, holde takta og avslutte en sang eller et musikkstykke, om det så er ei elevgruppe som skal synge på 17. mai eller et stort korps som skal spille Trysilsangen. Noen av kursdeltakerne drømmer om å starte noe helt nytt, mens andre ønsker å bidra til nytt liv i eksisterende grupperinger.

Litt snubling

Deltakerne fikk utdelt noter i forskjellige taktarter, og så var det å trene på de ulike taktfigurene. Det vanskeligste var å komme i gang, spesielt når det var opptakt. Det var heller ikke enkelt å få sangerne til å avslutte sangen presist. Men sjøl om dirigenten snublet litt i taktslagene, var medelevene veldig greie og sang ufortrødent videre. Etter noen timer med trening, bare avbrutt av nødvendige pauser, avsluttet vi med en flott konsert med hele ni dirigenter!

Utfordrende og morsomt

Alle deltakerne var enige om at kurset hadde vært både utfordrende, lærerikt og ikke minst veldig morsomt. Alle  ni gleder seg til oppfølgingskurset den første helga i september. Mick var også veldig fornøyd med elevene sine og ser fram til å fortsette opplæringen av den ivrige gjengen.

Korgave

Dirigentkurset ble en virkelighet takket være at de to nedlagte korene Sangeria og Under Girstakken donerte penger til kulturavdelingen i Trysil kommune og øremerket dem dirigentopplæring. Vi håper at denne dirigentsatsinga vil bidra til flere dirigenter som igjen fører til en ny oppblomstring i sang- og musikklivet i kommunen vår.

Bildeglimt fra kurset