Ordførerens 17. mai-tale

17. mai er den vakreste dagen ordføreren vår vet. Her er talen hun holdt på Trysil bygdetun på nasjonaldagen.

Turid Backe-Viken i Trysilbunad på talerstol bak grønt løv - Klikk for stort bilde Ola Matsson

Kjære tryslinger - kjære alle sammen - gratulerer med dagen!

17. mai er for meg årets vakreste dag - denne dagen som betyr så inderlig mye for oss alle sammen! Ingen annen dag i året i Norge er preget av så sterke tradisjoner som 17. mai - dagen vi stort sett vet hva vi skal gjøre fra tidlig morgen til sen kveld. Vi feirer og markerer med flaggheising, barnetog, 17. mai-frokoster, arrangement på skoler, russetog, faste middagstradisjoner, venner og familie som samles til fest.

Vi kan vår historie og er dypt takknemlig for at vi kan feire 17. mai, at vi bor i et fredelig demokrati og at Norge er et av verdens beste land å bo i. Jeg tror allikevel at for mange av oss som er oppvokst lenge etter krigen, så er det dette som er det naturlige. Det er dette vi har vært vant til og tatt nærmest som en selvfølge - at for meg og oss er fred, frihet og velferd normalen.

Nå derimot er det nok flere av oss som kan kjenne på og opplever utrygghet. Tiden vi lever i, er uforutsigbar, og ufred og krig kommer nærmere på oss. I Norge engasjerer vi oss, vi hjelper til, vi tar imot flyktninger, vi er aktive i dialog og forhandlinger mellom stater og mennesker, og ikke minst starter vi nå opprustning i vårt eget land. Det er en ny tidsepoke, og vi må ta situasjonen på alvor og handle i tråd med det.

Med et slikt bakteppe så blir 17. mai og alt det 17. mai står for og symboliserer, enda viktigere og jeg hever flagget enda høyere og synger enda sterkere.

Vi feirer nasjonaldagen i ærbødighet og takknemlighet til de som kjempet for Norges frihet. Vi feirer grunnloven, et sterkt demokrati og en frihet som er få andre forunt. En dyrebar arv fra maidagene i 1814 på Eidsvoll som vi forvalter ved å fortsette å bygge og dyrke fellesskapet. Samhold blir enda viktigere i urolige tider.

I dag fikk jeg gå først i 17. mai-toget i Trysil i kraft av mitt verv som ordfører. Det er noe jeg aldri kommer til å glemme. Barn i et langt tog, korpsmusikk og folk med flagg og hurrarop langs hele Storvegen og hele ruta. Det er så fint – vår tradisjon med barnetog på nasjonaldagen er unik. Det står i skarp kontrast med de fleste andre nasjoners feiring av sin nasjonaldag med militære parader og marsjer.

Tradisjonen med barnetogene ble startet i 1870 i Kristiania etter initiativ fra Bjørnstjerne Bjørnson. Først var det bare gutter som fikk gå i tog, men fra 1889 fikk også jenteskolene være med i barnetoget i Kristiania.  Og apropos jenter og kvinner, tradisjonen tro så er det ordføreren som går først i 17. mai-toget i Trysil, men i år var altså første gang det var en kvinne. Vi fikk grunnloven vår i 1814, men tenk at det skulle gå nesten 100 år før alle kvinner hadde stemmerett ved et stortingsvalg på lik linje med menn. I starten var det kun menn med en viss formue og eiendom som fikk stemme. Siden da har stadig flere fått mulighet til å delta i demokratiet og demokratiske prosesser i landet vårt. Det er en viktig verdi vi må hegne om, for den er under press i mange andre land der stadig flere mennesker vokser opp i diktaturer.
17. mai er også dagen til å slå et slag for grunnleggende verdier i samfunnet vårt: Stemmerett, ytringsfrihet og likhet for loven.

Vi som bor her i Trysil, er verdens heldigste, vi har ALT hva de fleste mennesker i verden kan ønske seg. Trygghet, fred, demokrati, arbeid, uberørt natur, tilrettelagt natur, kultur – lista er lang. Og alt dette skal vi forvalte videre – til det beste for oss og for våre etterkommere. Det påligger oss alle et ansvar for å ta vare på natur og miljø slik at våre etterkommere kan nyte de samme godene som oss selv og til å utvikle Trysil videre.

En annen viktig sak som vi må kjempe for, er å bygge fellesskapet vårt enda sterkere. Norge er fremdeles et land der vi bryr oss om hverandre, tar vare på hverandre og stoler på hverandre. Men noe har begynt å skje, ikke bare ute i verden, men også her hjemme. Tonen er blitt skarpere i samfunnsdebatten, og jeg frykter at tilliten mellom folk er blitt svekket. Det er noen som opplever å være utenfor fellesskapet vårt, og forskjellene øker mellom de som har lite og de som har mye. Det gir uro og splittelser.

Hos oss i Trysil bygges det felleskap hver eneste dag, og da særlig gjennom frivillig arbeid. Tusen takk til alle dere som bruker tid og krefter på å gjøre kommunen vår til et godt sted å være! Den frivilligheten og dugnadsinnsatsen som skjer her i Trysil, er med på å bygge en kultur der vi kan si VI, der det er gode muligheter for alle til å delta i samfunnet.

Jeg vil benytte anledningen til å takke 17. mai-komiteen med leder Linn Blikstad i spissen for solid gjennomføring av dagens arrangementer. Takk også til korps, mannskoret og alle frivillige lag, foreninger, foreldre og enkeltpersoner som bidrar til den gode 17. mai-stemningen som vi setter så stor pris på. Tusen takk! Også vil jeg og få rette en takk til russen – som snart skal få ordet – men jeg vil rette en takk til dere for en russefeiring som etter mitt skjønn ikke har forstyrret noen, men bare satt litt ekstra fin farge på bygda. Så skal vi nå brette opp erma og gjøre vårt for å sikre at vi fortsatt, for alle år fremover, har russ å slippe ut fra Tryvis hver vår. Tryvis er viktig for Trysil og Trysils fremtid!

Takk for oppmerksomheten.

Da ønsker jeg dere alle en flott 17. mai-feiring videre.