Positivt om utslippskutt i Trysil

Klimautslippene innenfor Trysil kommunes grenser ble kuttet med 16 % fra 2009 til 2021, viser tall fra Miljødirektoratet.

Tre biler i kø - Klikk for stort bildeVegtrafikk er den største utslippssektoren i Trysil kommune.

Framtiden i våre hender har rangert alle landets kommuner. Rangeringa viser at vi har redusert klimautslippet mer enn de fleste andre. Vi er på 85. plass av landets 356 kommuner. Totalt slipper vi ut 32 072 tonn CO2-ekvivalenter i året. Det tilsvarer 4,9 tonn per innbygger.

Nummer 7 i Innlandet

Kun seks av de 46 kommunene i Innlandet fylket har større reduksjon i klimautslippet enn Trysil;

• Eidskog, -24,4 %, 36. plass i rangeringa av landets kommuner
  • Åmot, -22,9 %, 40. plass
  • Sør-Odal, -18,1 %, 69. plass
  • Engerdal, -16.,6 %, 77. plass
  • Kongsvinger, -16,4 %, 80. plass
  • Elverum, -16,3 %, 82. plass

En god start

- Dette er en god start, men både nasjonalt, regionalt og lokalt er det satt ambisiøse mål for ytterligere kutt i klimagassene i årene framover, sier Øivind Løken, rådgiver i natur- og miljøforvaltning i Trysil kommune.

Norges mål er å redusere utslippet med 50-55 % innen 2030.

- I Trysils kommunedelplan for klima og energi som kommunestyret vedtok i 2022, er hovedmålet å redusere kommunens årlige klimagassutslipp med 40 % innen 2030 jamført med 2017-nivå. Det tilsvarer 11 600 tonn CO2-ekvivalenter, sier Øivind.

Økte temperaturer

Økt global oppvarming øker risikoen for ekstremvær, mer nedbør, oversvømmelser og havforsuring.

- Nettopp på grunn av disse dramatiske konsekvensene er det så viktig at vi klarer å redusere utslippene mest mulig. Skal vi nå målet, er det viktig at det offentlige gjør sin del av jobben, men også at hver eneste innbygger tar sin del av ansvaret. Vi må i det daglige tenke på og gjøre valg som bidrar til å redusere utslipp. Det kan være alt fra å sortere avfall på en god måte, unngå å kaste mat, vurdere forbruket vårt og om vi har behov for enda en ny genser og enda ei ny bukse til å vurdere hvordan vi skal tilbringe feriene våre, sier Øivind.

13,7 tonn per trysling

I en oversikt fra Folkets Fotavtrykk går det fram at hver trysling har et årlig utslipp på 13,7 tonn CO2-ekvivalenter. Det er 0,4 tonn mer enn gjennomsnittet i Innlandet og 1,6 tonn mer enn landsgjennomsnittet. Da er vi målt på fem kriterier: varer og tjenester, energi, mat, offentlig og transport.