Prestgarden er ferdig renovert

​Trysil prestegård framstår igjen i fordums prakt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Trysil prestegård - Klikk for stort bildeTrysil prestegård er renovert for nesten 4 millioner kroner og har blitt skikkelig fin igjen. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune
​Formannskapet fikk komme inn og se 16. mars 2021. Da gjensto bare litt flikking, rydding og vasking. Og helt til slutt skal trappene males. Budsjettet for renoveringa er på 3,92 millioner kroner, og det holder.

1920-tallet

Eiendomssjef Ståle Elgshøen fortalte at Prestgarden ble tatt ned i 1923-1924. Den framstår nå slik den så ut da den ble satt opp igjen den gangen. Thorolv Hartviksen og Marit Odden har hjulpet til med å skrape fram igjen de originale fargene på veggene. Og de er forskjellige fra rom til rom.

Rommene

I første etasje er det kjøkken og tre rom, hvorav to stuer. I andre etasje er det tre soverom, vaskerom og to bad. På loftet er det to rom som kan egne seg til arbeids- og hobbyrom. I tillegg er det full kjeller.

Jobben

Prosjektleder bygg Ole Petter Blestad fortalte at alt elektrisk og sanitært er byttet ut. Huset har fått fjernvarme. Golvene i første etasje er nye. I andre etasje hadde de tenkt å beholde golvene fra 1920, men bare to lot seg redde. Belegg og huntonitt hadde ødelagt de andre, så de er rettet opp og skiftet ut. Alle overflater er malt. Kjøkkenet er helt nytt. De 40 år gamle vinduene er i så god stand at de med ny omramming holder i mange år til.

Lokale håndverkere

Trysil kommune har med ett unntak kun brukt lokale håndverkere; TFM Håndverk, Anders & Frode Bygg, YC Rør, Trysil Elektro, Rolf Lutnæs og Trond Skåret. Eneste unntak er monteringa av den gamle ovnen fra en prestegård i Lerdal. Der hentet de inn utenbygds ekspertise.

Stokkprøver

For øvrig har tryslingen Hilding Sponberg tatt stokkprøver for å slå fast alderen på den opprinnelige bygningen.

- Stokkene ble hogd på slutten av 1700-, begynnelsen av 1800-tallet. Hilding skal lage en rapport som vi gleder oss til å lese, sa Ole Petter og Ståle.

Trysil eldste

- Prestgarden er kanskje Trysils eldste to-etasjes bygning, sa en stolt ordfører Erik Sletten har fulgt oppussinga nøye. Han roste Ståle og Ole Petter for en god prosess og for å ha hatt et godt samarbeid med ulike interessegrupper.

Ole Petter Blestad
Prosjektleder bygg