Ruth leder Innlandspiloten

Ruth Norderhaug Hammer er prosjektleder for Innlandspiloten der Trysil, Engerdal, Åmot og Våler deltar og der mye handler om rekruttering.

Fire menn og fire kvinner oppstilt foran presentasjon på skjerm - Klikk for stort bildeFra venstre: Leder i hovedutvalg for næring i Innlandet fylkeskommune Per Gunnar Sveen, varaordfører i Trysil Bjarte Wigdel, varaordfører i Åmot Gunnvor Stormoen, ordfører i Trysil Turid Backe-Viken, statsekretær Sigrunn Wiggen Prestbakkmo, prosjektleder for Innlandspiloten Ruth Norderhaug Hammer, ordfører i Engerdal Tor Erik Skramstad og varaordfører i Våler Espen Svenneby var blant dem som hadde et nyttig møte om Innlandspiloten i Trysil i slutten av mai. Bente Hagen, Trysil kommune

Hovedmålet for Innlandspiloten er å tenke nytt for å rekruttere til helsetjenester inn i ei ny tid. Fokus skal være på langsiktige mål som er bærekraftige og gir vekst og utvikling.

Bygdevekstavtaler

Regjeringen bevilget 15 millioner kroner til et nytt distriktspolitisk virkemiddel i 2022 – bygdevekstavtaler. I 2023 bevilget de ytterligere 15 millioner. Det var da Trysil, Engerdal, Åmot og Våler søkte. Samarbeidskommunene må ha en felles ambisjon om å ta tak i felles utfordringer og muligheter og forplikte seg gjennom en bygdevekstavtale med Staten om å gjennomføre konkrete og målrettede tiltak for å ta tak i og håndtere disse.

Framdriftsplan

- Vi leverer første delrapportering 28. juni. Så blir det detaljplanlegging av selve avtalen i høst, før vi leverer grunnlaget i november og går i forhandlinger med Staten etter det, sier Ruth som er engasjert som prosjektleder i første omgang ut 2025.
Det overordnede målet for bygdevekstavtalene er å bidra til bosetting, tilgang på kompetent arbeidskraft og framtidsrettet næringsutvikling i de minst sentrale delene av distrikts-Norge.

Innsatsområder

Kommunal- og distriktsdepartementet anbefaler pilotene å velge ut tre innsatsområder først og eventuelt kople på flere etter hvert. Innlandspiloten har valgt ut disse:

1. Kvalifisering/utdanning
  2. Mobilisering av utenforskap
  3. Boligutvikling

Formål og mål

Så langt er følgende tenkt for hvert område:

1. Kvalifisering/utdanning:
    Formål: Å sikre langsiktige og tilgjengelige utdanningsmuligheter og kompetanseutvikling for helsepersonell i distriktene gjennom samarbeid og innovative løsninger.
    Mål: Opprettholde og/eller etablere desentraliserte utdanningsmuligheter innen helsefag både på videregåendenivå og høyskolenivå samt tilby tilrettelagte utdanningsmuligheter for utenforskapet og utenlandske arbeidstakere. I dette ligger også å utforske og utvikle nye opplæringsmodeller og innovative organisatoriske løsninger for kommunene.
  2. Mobilisering av utenforskap
    Formål: Å integrere personer fra utenforskapet inn i helsesektoren ved å fjerne juridiske hindringer, tilby tilpasset opplæring og utdanning og iverksette økonomiske støtteordninger for å fremme inkludering, kompetanseutvikling og bærekraftig sysselsetting.
    Mål: Å fjerne hindringer og skape muligheter for rekruttering av personer fra utenforskapet til helsesektoren gjennom lovendringer, kartlegging og tilpasset opplæring samt fleksible og desentraliserte utdanningsprogrammer og økonomiske støtteordninger for både arbeidsgivere og enkeltpersoner.
  3. Boligutvikling
    Formål: Å fremme økonomisk vekst og bærekraftige lokalsamfunn gjennom variert og tilgjengelig boligbygging, støtte til lokale entreprenører og innovative finansieringsløsninger i distriktene.
    Mål: Å sikre tilgang på varierte boformer i ulike prisklasser og størrelser både for leie og eie og å styrke det lokale næringslivet og boligbyggingen med søkelys på økonomisk vekst og bærekraftige løsninger. Rekrutteringsboliger står sentralt i tillegg boliger for familier.

Prioritering

Det er styringsgruppa som har prioritert innsatsområdene. I den sitter:

• Kommunalsjef i sektor for samfunnsutvikling i Trysil Bente Hagen
  • Sektorleder for helse og mestring i Engerdal Geir Bråten Rekve
  • Sektorleder for samfunnsutvikling i Åmot Dag Hoffman
  • Kommunalsjef for helse og kultur i Våler Katinka Schjerven Eriksen

Besøk av departementet

Kommunal- og distriktsdepartementet ønsker å treffe alle pilotene. I slutten av mai kom statssekretær Sigrunn Wiggen Prestbakkmo og seniorrådgiver Ole Christian Akselsen til Trysil der de fikk treffe sentrale representanter fra alle fire kommunene i Innlandspiloten.

Alle kommunene presenterte seg. Statssekretæren holdt et innlegg om bygdevekstavtaler. Dag Hoffman, Geir Bråten Rekve og Ruth tok en gjennomgang av situasjonen i dag og mulige innsatsområder, før møtelyden diskuterte framtidige tiltak, rollefordeling og samarbeidsmuligheter.

- Det ble et bra møte. Agendaen var absolutt relevant, og vi fikk en del tips. Og ikke minst var det bra i forhold til forankring av prosjektet, sier Ruth og presiserer at det tar tid å skape resultater gjennom utviklingsarbeid, spesielt på områder som skal føre til samfunnsendringer og der en rekke faktorer spiller inn.

Se hva statsråden sier om Innlandspiloten på regjeringa.no

Ruth Norderhaug Hammer
Prosjektleder for Innlandspiloten