Servicebygget på Trysil bygdetun har åpnet

Det krydde av bunadskledde folk på Trysil bygdetun lørdag, ikke bare for at servicebygget åpnet, men også for at Trysilbunaden er 85 år.

Folk med og uten bunad ved åpninga av servicesenteret på Trysil bygdetun - Klikk for stort bildeServicebygget har fått større kafé, nytt kjøkken og platting med utsikt over Bygda og til Trysilfjellet. Kaféen egner seg nå også til foredrag eller små konserter eller selskaper. Magne Viksmo Lie, Anno museum

Ordfører Turid Backe-Viken klippet snora og holdt denne åpningstalen ved servicebygget:

Kjære alle sammen, velkommen til Trysil bygdetun og åpning og innvielse av nytt servicebygg.

Vi hadde lyst til å markere dette i dag når det er så mye feststemte folk her og feire flere ting i lag.

Trysil bygdetun ble stiftet i 1901 av Sven Moren, og regnes for Norges eldste bygdetun.
Museet omfatter i dag våningshus, driftsbygninger og utmarksbebyggelse - i alt 21 bygninger som viser hvordan folk i Trysil levde på 1700- og 1800-tallet. I tillegg har vi hatt et servicebygg som sårt trengte en oppgradering.

Det er kommunen som eier bygdetunet, etter at Trysil historie- og museumslag overdro eiendommen i 2016.  Anno museum avdeling Trysil/Engerdal drifter bygdetunet på vegne av kommunen og har ansvaret for forvaltning og formidling av byggene, historien og kulturarven.

I 2016 ble det laget en virksomhetsplan for Trysil bygdetun som ble vedtatt av kommunestyret. Der er utviklingen av bygdetunet i flere trinn og med kostnadsoverslag beskrevet. Et nytt servicebygg og inngangsparti var høyt på prioriteringslista for å øke kvaliteten på bygdetunet som en besøksattraksjon, gi publikum et bedre førsteinntrykk, kunne ha kafé og matsalg på tunet og for å bedre arbeidsforholdene for de som jobber som guider på museet.

Det synes vi at vi har lykkes godt med!
Bygget har fått et nytt påbygg i kaféen, som egner seg også til foredrag eller små konserter eller selskaper. Det har blitt et nytt kjøkken. Og så har det blitt bygget en flott utendørs platting med utsikt til Trysilfjellet. Kanskje Trysil beste utsikt! Inngangspartiet er universelt utformet slik at rullestoler og barnevogner kan komme fram. Inngangsdøra til magasinet i nabobygget har også blitt forbedret og fått et tak som skal dekkes med stikker i gammel stil.

Det er Arne Tøråsen AS som har vært totalentreprenør på bygget. Vi takker for godt samarbeid og dyktig utført jobb av både dem og deres underleverandører.

Takk også for innsats fra eiendomsavdelingen og kulturavdelingen, og ikke minst til Anno museum som har vært med og spleiset på kostnader til bygget og innredningen, og som skal drive museet videre til det beste for turister og lokalbefolkning i Trysil.

Og for en dag å feire innvielse på! Rammene rundt er strålende med sol fra blå himmel, det er fullt av arrangementer i bygda vår med pensjonistfestival, bakgårdssalg i Løkja, andeløp i elva og ikke minst bunadstog og feiring av Trysilbunadens 85-årsjubileum. Så gratulerer og så mye til Trysil Husflidslag og alle Trysilbunadens venner. Og her på tunet fortsetter de feiringa med fullt program etterpå.

Det er altså bare å ta for seg av Trysils gode opplevelser og nyte festdagen. Så gratulerer alle sammen – med vårt nye servicebygg – la oss åpne og ta det i bruk!

Åpningstider

Trysil bygdetun er åpent tirsdag-søndag kl. 11-16 i perioden 22. juni- 4. august. Det er faste omvisninger kl. 12 og kl. 14.

Les mer om bygdetunet på Anno museums hjemmeside.

Turid Backe-Viken klipper snor - Klikk for stort bildeDet nye servicebygget øker kvaliteten på bygdetunet som en besøksattraksjon, gir publikum et bedre førsteinntrykk, gjør kafé og matsalg på tunet mulig og bedrer arbeidsforholdene for guidene på museet, sa ordføreren før hun klippet over snora. Anne N. Sætre, Trysil kommune