Sommerhilsen og status fra SITE Mobility

Her er en status på de miljøvennlige løsningene Nabogo, Freelway, helelektrisk båt på Femunden og dronetransport av varer.

Seks voksne er samlet i et rom - Klikk for stort bildeFra venstre: Dag Rønning i Engerdal kommune, Gro Svarstad i Grensekomiteen Innlandet Dalarna, Anja Holmøy Aamold i Trysil kommune, Mia Faldmo i Destinasjon Femund Engerdal, Marthe Dyrud i SITE Destination og Bente Hagen i Trysil kommune. Therese Nielsen

Prosjektleder i SITE Destination (destinasjonsutvikling med kommunene Sälen, Idre, Trysil og Engerdal) Marthe Dyrud skriver:

Trysil og Engerdal er godt i gang med det fjerde Interreg-prosjektet SITE Mobility. SITE Mobility skal bidra til en smart, integrert og bærekraftig grenseregion - målet vårt er å minske klimautslippene i regionen gjennom løsninger for bærekraftig mobilitet med målbare reduserte klimautslipp.

Prosjektmål

Prosjektperioden er frem til februar 2026 og våre prosjektmål er følgende:

1. Innbyggere og besøkende har minst to effektive og bærekraftige mobilitetsløsninger til og fra regionen, internt i regionen eller i den enkelte kommune.
  2. Næringslivet er mer bærekraftig gjennom bedre mobilitet, smartere digitalisering og bærekraftige løsninger. To nye mobilitetsløsninger er klar for implementering.
  3. Nettverk for erfaringsutveksling med andre regioner er videreutviklet.

Prosjektet gir mulighet til å teste og finansiere løsninger i kommunene.

Status

Her er status på hva vi har jobbet med første halvår 2024 og litt om tanker og planer for neste halvår.

Vi i SITE Mobility ønsker å involvere og engasjere både næringslivet og innbyggerne i kommunene, og til høsten kommer vi til å arrangere ulike møteplasser.

Meld deg gjerne på vårt nyhetsbrev, så kan du holde deg oppdatert på hva som skjer i prosjektet og aktiviteter fremover.

Gå til nyhetsbrev

Har du spørsmål om SITE Mobility, kan du kontakte prosjektleder Marthe Dyrud på 913 30 388 eller mardyr@hrpas.no.