Spennende møte med ildsjeler fra Søre

Kommunalsjef for samfunnsutvikling og to fra næringsavdelingen har vært på møte for å tenke kreativt rundt utviklingen i Søre Trysil.

Mennesker foran et rødt gjerde - Klikk for stort bildeBak fra venstre: Bente Hagen, Marie Bohman Låte, Eva Galaasen, Tove Granberg, Kristine Singstad Østerhaug, Tove Paulsson, Jan Ove Lyseggen og Nils Ole Lutnæs. Foran fra venstre: Line Menes og Hans Emer Østerhaug. Per Anders Rundfloen var også med på møtet, men måtte videre før bildet ble tatt. Trysil kommune

Initiativtaker for møtet var styreleder i Søre Trysil handel SA Eva Galaasen.

Nærbutikken

- Vi er en liten, men svært viktig bedrift i Søre som grendesamfunnet vårt er svært avhengig av, sier Galaasen. Butikken har god lønnsomhet, men må styrke kundegrunnlaget på sikt. I Søre vil de derfor være i forkant og gjøre et krafttak for butikken og nærmiljøet.

Pilotprosjekt

Merkurkjeden, som Søre Trysil handel SA er medlem av, starter et pilotprosjekt i høst som nærbutikken i Plassen vil melde sin interesse for. Prosjektet skal utvikle et bygdesenter med et variert tilbud av tjenester og aktiviteter. Små steder skal løftes fram som forbilder i utviklingen av framtidas lokalsamfunn med nærbutikken i sentrum. Kun tre butikker fra hele landet blir valgt ut til å bli med i prosjektet. - Dersom vi er så heldige, kreative og dyktige at vi får delta i prosjektet, får vi støtte til prosjektledelse, design og arkitekttjeneste og også mulige finansieringsløsninger, forteller styrelederen.

Imponert

Utearealet mot elva har Søre Trysil grendeutvalg rustet opp med gapahuk og lekeplass. Søre Trysil historielag har flyttet ei gammel butikkbu fra svenskegrensa (Svenskbua) til utearealet, her er det av og til utstillinger, kafe og andre aktiviteter.

- Jeg er imponert over det fine området de har laget ved butikken. Hvis butikken ikke blir tatt ut til pilotprosjektet, kommer likevel ildsjelene til å fortsette å jobbe videre med ideene sine, sier kommunalsjef Bente Hagen.

Viktige institusjoner

I tillegg til nærbutikken er også Trysil Montessoriskole og Trysil friluftsbarnehage viktige institusjoner for tilflytting, trivsel og arbeidsplasser i Søre. Det jobbes iherdig og godt for å opprettholde og utvikle både nærbutikken, skolen og barnehagen. - Vi har jo også en stor og unik bedrift som Trysil RMM (tidligere Trysil Maskin). Denne bedriften har generert mange arbeidsplasser og har også ført til tilflytting til området, opplyser Galaasen.

Minibibliotek

Tidligere i år åpnet biblioteksjef Tone Odden Trysils første minibibliotek ute i grendene, og først ut var nærbutikken i Søre Trysil. - Det synes vi i Søre er stor stas! sier Eva.

- Vi synes Søre Trysil har mange spennende planer, og vi ser at det er viktig med lokalt engasjement. Trysil kommune skal bidra så godt vi kan med tilrettelegging, sier næringssjef Marie Bohman Låte og kommunalsjef Bente Hagen.