Status på hinderlysene på vindturbinene

Austri Vind har i lenger tid hatt utfordringer med radarsystemet som kan styre hinderlysene på Raskiftet vindkraftverk.

Vindmøller - Klikk for stort bildeIllustrasjonsbilde.

Disse utfordringene har ført til at hinderlysene alltid er påskrudd og blinker.

Feil rettet

Nå er imidlertid feilen på hinderlysene lokalisert, rettet og testet ut av leverandør. Dette betyr at hinderlysene i utgangspunktet kan være slukket og kun aktiveres for å blinke når radarsystemet detekterer flytrafikk i nærområdet. Men så kom kravet om at vindkraftverk skal ha to radarsystemer - på Raskiftet er det ett.

Styrket sikkerhet rundt luftfartshindre

Luftfartstilsynet vedtok nye forskriftsendringer fra 1. januar 2024 som inkluderer oppdaterte merkekrav og innføringen av behovsstyrte hinderlys. Det nye regelverket stiller krav til to radarsystemer. Tidligere var det krav om ett system.

- Dette betyr at systemene må ha et primærradarsystem, som Raskiftet har, og i tillegg ha et sekundærradarsystem som detekterer transpondere i flyene, dvs. objektene i luften, forklarer Jan Roger Broen i Austri Vind.

Status nå

Austri Vind undersøker nå om dagens radarsystem kan oppdateres i tråd med kravene i den oppdaterte forskriften. De venter på en avklaring fra Luftfartstilsynet og en mulig dispensasjon fra det nye regelverket inntil et nytt system er på plass.

- Før en slik oppdatering eller dispensasjon er på plass, har Austri Vind ikke lov til å benytte radarsystemet for styring av hinderlysene - noe som betyr at de må stå påskrudd hele tiden. Hvor lenge hinderlysene må stå på er vanskelig å fastslå på grunn av komplekse utredninger/godkjennelser og installasjoner med mer. Vi håper selvfølgelig på en midlertidig dispensasjon, sier Broen.

Austri Vind ser samtidig på mulighetene for å installere radarstyrt hinderlyssystem på Kjølberget i tråd med de nye forskriftskravene.

Til toppen